O profesoară de fizică din Cluj este singura din România care a primit în acest an titlul de ambasador internaţional NASA-HESA, reuşind să insufle elevilor pasiunea pentru ştiinţa spaţială şi să devină model de inspiraţie şi mentor pentru dascăli din străinătate, transmite corespondentul MEDIAFAX.
O profesoară de fizică din Cluj este singura din România care a primit în acest an titlul de ambasador internaţional NASA-HESA, reuşind să insufle elevilor pasiunea pentru ştiinţa spaţială şi să devină model de inspiraţie şi mentor pentru dascăli din străinătate, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Dorina Gîrbovan a absolvit Facultatea de Fizică a Universităţii ”Babeş-Bolyai” (UBB) Cluj-Napoca, are trei masterate, două în fizică şi unul în chimie, obţinute în SUA şi România, şi un doctorat în România. Profesoara de fizică a predat 8 ani în Canada şi SUA la universităţi şi licee private şi a revenit în România în anul 2009. În prezent, predă fizică în limba engleză la clasele a VII-a, a IX-a, a XI-a şi a XII-a la şcoala internaţională Transylvania College din Cluj-Napoca, unde este şi coordonator al Departamentului de Ştiinţă.
”Şcoala românească este bună, chiar sunt mândră cu ceea ce facem noi pe partea de educaţie. În străinătate am promovat educaţia românească şi când m-am întors în ţară mi-am propus să ajut oamenii de aici să promoveze, făcând diverse tipuri de cursuri şi traininguri pentru profesori. Dar am aplicat şi pentru copii în străinătate şi pentru mine. Aşa am plecat la Agenţia Spaţială Europeană (ESA) şi apoi am aplicat la NASA, unde au work-shop-uri pentru profesori americani şi internaţionali. În fiecare an sunt selectaţi aproximativ 240 de profesori din toată lumea iar în 2016 am fost selectată să particip la un training în oraşul Huntsville (Alabama) prin Honeywell Educators at Space Academy (HESA), în parteneriat cu Centrul Spaţial şi de Rachete al SUA şi cu Centrul de Resurse NASA. Am fost selectată şi am petrecut o săptămână într-un program intensiv de ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică, urmând a disemina, ulterior, informaţiile, în şcoala în care predau”, a declarat Dorina Gîrbovan corespondentului MEDIAFAX.
Potrivit acesteia, SUA investeşte serios în promovarea ştiinţei, în condiţiile în care acest domeniu a pierdut în ultimul timp foarte mult pasul cu restul domeniilor, deoarece oamenii aleg mai mult business, economie sau IT.
”Se fac aceste traininguri pentru a le insufla profesorilor pasiunea spre ştiinţa spaţială, urmând ca aceştia să o ducă în clasă pentru a o insufla elevilor iar ei, la rândul lor, să îşi aleagă o educaţie bazată pe ştiinţă sau să meargă mai departe spre cariere universitare tot pe ştiinţă. Dintre profesorii absolvenţi ai training-ului se selectează, pe baza dosarului şi a contribuţiei legată de spaţiu adusă în clasă, comunitate şi în şcoală, unii care pot aplica pentru a deveni ambasadori internaţionali NASA-HESA. Anul acesta au fost 500 de aplicaţii depuse iar eu am obţinut titlul, fiind singurul ambsador din România, ceea ce este un mare privilegiu. În perioada 11 – 19 iunie am fost din nou în Huntsville, de această dată ca şi ambasador, alături de un brazilian, Antonio Matos, şi de doi profesori americani – James Falletti şi Katherine Budinger”, a explicat Gîrbovan.
În cadrul trainingului din SUA, profesoara din Cluj-Napoca a predat unui număr de 110 de profesori de ştiinţă şi matematică din 56 de ţări, a prezentat resurse educaţionale online legate de spaţiu, printre care site-ul ”Down 2 Earth” care are o versiune în limba română, foarte bun pentru partea de matematică, fizică, chimie, geografie sau artă, dar şi resursele educaţionale de la Agenţia Spaţială Europeană.
”Am prezentat modul în care am folosit arta pentru a-i motiva pe elevii mei să înveţe ştiinţe, câţiva dintre aceştia câştigând marele premiu la un concurs de pictură organizat de NASA sau premiile întâi la concursuri internaţionale organizate de COBIS sau Royal Society of Chemistry din Marea Britanie. M-am concentrat pe elevii care nu erau interesaţi de ştiinţe şi care, pentru a picta, au trebuit să studieze partea de ştiinţe, de biologie, de spaţiu, iar când au terminat tablourile sau filmele inspirate din tematica spaţiu, tot ce mă interesa pe mine ca ştiinţe era studiat”, a mai spus Dorina Gîrbovan.
De asemenea, la Huntsville a făcut antrenamente specifice astronauţilor de la NASA, printre care scufundări subacvatice într-un bazin special, care simulează microgravitaţia, a avut întâlniri cu astronautul Larry J. DeLucas şi cu Ed Buckbee, fost responsabil NASA de relaţii publice în timpul misiunilor spaţiale Mercury, Gemini şi Apollo, iar la final a primit diploma de ambasador internaţional NASA-HESA şi o geacă specială, la fel cum poartă astronauţii.
”Experienţa din SUA a fost pentru mine o recunoaştere a muncii depuse, mi-a adus un sentiment de împlinire. Foarte mulţi dintre cei 110 profesori mi-au spus că i-am inspirat, că vor urma metodele mele de predare şi voi fi mentor pentru doi dintre ei, unul din Kenya şi unul din Nigeria, voi ţine legătura cu ei şi le voi ghida carierele. Am câştigat 110 profesori cu care voi ţine legătura, le voi da sfaturi, deoarece sunt oameni dornici să înveţe şi cărora le pot împărtăşi din experienţa mea”, a subliniat ambasadorul internaţional NASA-HESA.
La Transilvania College, predarea lecţiilor de fizică de către Dorina Gîrbovan este atipică, fiind vorba despre lecţii interactive, cu foarte multe aplicaţii în viaţa de zi cu zi, fiecare lecţie având o parte teoretică, urmată de cea practică, incluzând experimente de fizică cum ar fi de mecanică, despre momentul forţei, măsurarea electricităţii, măsurarea rezistenţei în fir, experimente de optică şi multe altele.
”Vreau să le insuflu elevilor mei dragostea şi pasiunea pentru ştiinţa spaţială, pentru ştiinţă, pentru fizică, chimie şi matematică. Pe partea de spaţiu, elevii sunt atraşi prin prezentări video despre Staţia Spaţială Internaţională, despre cum mănâncă şi dorm astronauţii în spaţiu, ce experimente ştiinţifice şi de analize fac astronauţii. De asemenea, le ofer elevilor informaţii despre sistemul solar şi călătorii în spaţiu. Am făcut origami, prin care le-am explicat cum se împachetează şi se pliază un panou solar pentru a putea fi transportat în spaţiu. Un alt exemplu ar fi experimente cu baloane cu aer în care elevii trebuie să realizeze un design al rachetei astfel încât aceasta să se înalţe cât mai sus şi să ridice o greutate cât mai mare. Sunt abonată la newsletter-ul NASA şi îl prezint elevilor. Eu sunt aici să îi ghidez şi să le ofer sprijin”, a menţionat Dorina Gîrbovan.
Metodele sale de predare au fost inspirate din ceea ce a văzut în decursul carierei de profesor în străinătate şi merg pe principiul ”hands on”, care înseamnă ca lecţiile să nu fie făcute pe tablă, ci să fie practice şi elevii să extragă şi să înveţe noţiunile ştiinţifice din experimente.
”În acest fel, elevilor li se sedimentează noţiunile în memoria de lungă durată şi îi ajută pe viitor. În plus, descoperim la fiecare elev şi abilităţile practice, dar şi partea de creativitate care este foarte importantă. Lucrând în echipă, se dezvoltă şi partea de leadership, învăţând să îşi împartă sarcinile. Încerc să îi pregătesc pe elevi pentru viaţa reală”, a conchis Gîrbovan.
Pe lângă activitatea de predare, profesoara din Cluj-Napoca este implicată şi în diverse proiecte prin care a reuşit să obţină burse pentru doi elevi cu deficienţe de vedere pe care i-a dus anul trecut în Huntsville la Centrul Spaţial şi de Rachete al SUA, urmând să repete experienţa şi în acest an cu alţi doi elevi.