Home » Stiinta » VIDEO. Savanţii au clonat maimuţe utilizând o nouă tehnică, iar oamenii pot fi următorii

Autor: Alexandru Voiculescu 01.26.2018
De la naşterea oii numite Dolly în 1996, oamenii de ştiinţă din întreaga lume au folosit aceeaşi tehnică pentru a clona şi alte animale precum pisici, câini, şobolani şi vite. Primatele, totuşi, nu au putut fi clonate - până acum.

Într-un nou studiu publicat în Cell, o echipă de cercetători din China conduşi de Qiang Sun de la Academia Chineză de Ştiinţe din Shanghai, a scos la iveală că au găsit o modalitate de a schimba tehnica de clonare standard, scrie Futurism.

Eforturile lor au rezultat în naşterea a două femele macac: Zhong Zhong şi Hua Hua.

Tehnica folosită pentru a o clona pe Dolly, transferul nuclear somatic al celulei, implică înlocuirea nucleului într-un ovul donator cu un nulceu luat de la o celulă de la un alt animal. După ce savanţii au folosit un curent electric pentru a face ovulul să creadă că a fost fertilizat, va începe să se dezvolte într-un embrion care apoi poate fi implantat într-un surogat pentru gestaţie. Animalul care rezultă din gestaţie va fi o copie genetică a animalului care a donat nucleul.

În primate, acest procedeu a eşuat. Chinezii au găsit însă o soluţie, adăugând două noi elemente la cumulul de nutrienţi şi factori de creştere care sunt de obicei introduşi în embrioni înainte de implantaţie. Cele două elemente, un compus numit trichostatin A şi ARN mesager, au ajutat ADN-ul să crească în mod corespunzător prin adăugarea a sute de gene necesare pentru dezvoltarea embrionică.

Pentru că încercările de a folosi celule de la indivizi adulţi nu au dus la naşterea niciunei maimuţe clonate, cercetătorii au decis să folosească celule de la maimuţe fetale. Au implantat 79 de embrioni în 21 de femele. Şase au devenit gestante, iar Zhong Zhong şi Hua Hua sunt singurele care s-au născut vii.

De asemenea, noua tehnică poate duce pe viitor şi la clonarea oamenilor, conform mai multor cercetători. Totuşi, co-autorul studiului Mu-Ming Poo a precizat că echipa nu are intenţia de a aplica aceeaşi metodă şi la oameni. Un lucru este cert însă, inovaţia ştiinţifică a chinezilor a deschis calea către posibilitatea (teoretică) de a clona oameni.

Clonarea este mult mai sigură decât se credea anterior. Specialiştii au realizat noi descoperiri în cazul oii Dolly