Şapte femei şi un băiat de vreo 10 ani stau la masa pe terasă. Văd de la distanţă creioanele colorate, cărţile şi cariocile. Azi e zi de colorat.
”Nu am răbdare să colorez o pagină în mai mult de două zile. Vreau să o văd gata repede”, spune una dintre ele. ”A, eu am răbdare. Uite, acest desen îl tot fac de vreo lună”, se aude răspunsul şi o tânără de peste masă îi întinde pagina pe care a prins viaţă o prinţesă.
Mă întind şi iau un penar plin cu tot felul de creioane colorate. O întreb pe posesoare ce îmi recomandă. Îmi vorbeşte de o marcă de creioane, de alta, scoate cu răbdare şi îmi arată nuanţele. O întrerupe prietena care stă lângă ea ”Îmi colorezi şi mie, te rog, această pagină?” şi îi dă cu încredere cartea. Le face plăcere să aibă câte o ”amintire” colorată de la altcineva. Şi fiecare ţine minte ce cărţi aveau şi cu ce desen se distrau celelalte din grup la întâlnirea anterioară. ”Uite, aici vreau să îi cadă lumina pe păr”, aud în dreapta mea, în timp ce pe o altă pagină trandafirii prind contur. E lumea lor.
Cele şapte femei s-au cunoscut pe internet. Un grup special pe Facebook- Pasionati de Cărţi de Colorat pentru Adulţi, o comunitate din ce în ce mai mare, unde fiecare membru poate posta ce a realizat. E locul în care oricât de stângaci eşti, oamenii vor aprecia că ai luat creionul în mână.
La un moment dat, mai mulţi membri ai grupului au ales să se cunoască şi în realitate. De atunci se văd periodic pe terase, în restaurant, în aer liber, vorbesc despre ce mai e nou în materie de cărţi, de creioane, ştiu tot ce se întâmplă în grupurile online şi bineînţeles, colorează.
Cristina Costache este, de exemplu, economist, Andreea Dragoi, cercetător, Corina Dorobanţu deţine site-ul liveincolors.ro, este filolog şi lucrează în media, Miruna Găman este fotograf, Iulia Dobra este web developer, Irina Ungureanu este economist, Monica Antonescu- programator. La masă nu contează însă de unde vine fiecare. Şi nici diferenţa de vârstă. Doar culoarea de pe hârtie are un cuvânt de spus.
Corina Dorobanţu şi-a început afacerea după ce a început să coloreze. Acum, întâlnirea cu cei care beneficiază de produsele de pe www.liveincolors.ro este foarte importantă pentru ea.
”Faptul că ne cunoaştem le dă încredere. Exist. Le aduc cărţile să le vadă (n.r.: la întâlniri). Aşa îşi pot alege ce vor şi văd şi calitatea paginilor”, a declarat, pentru Mediafax, Corina Dorobanţu.
În timp, Corina a ajuns să le cunoască atât de bine, încât va şti ce anume cere fiecare şi ce fel de cărţi preferă. ”Unora le plac mandalele, altora cărţile cu poveşti. Ajungi să înveţi despre fiecare în parte. Discutăm foarte mult despre tot ce apare pe piaţă”. Şi pentru a ajuta clienţii dornici să îşi cumpere cartea dorită, chiar dacă preţul nu le este la îndemână, Corina Dorobanţu anunţă că implementează cumpărăturile cu cardul, în rate.
”La început, am crezut că voi avea clienţi cu vârste peste 35 de ani. Nu este chiar aşa. Sunt de toate vârstele, pornind de la 20 de ani şi până la 60. Uite, un client fidel este mama mea”, spune Corina.
Ştie însă că afacerea poate fi una de succes doar dacă înţelege perfect cerinţa pieţei şi dacă oferă ceea ce omul nu poate să găsească în altă parte. Tocmai de aceea încearcă să aducă în România unele cărţi abia apărute în străinătate şi care sunt semnate de artişti cunoscuţi în domeniu.
Pentru a vedea care sunt preferinţele, a realizat şi un studiu după prima jumătate de an de funcţionare a site-ului www.liveincolors.ro
Aşa a aflat că „Vivi soker en van by Maria Trolle” – a designerului Maria Trolle – a fost cea mai cautată carte de colorat pentru adulţi pe Live in Colors. Este vorba despre povestea micuţei Vivi, care locuieşte într-o căsuţă de lemn în mijlocul pădurii, şi peripeţiile ei în natură, în căutarea unui prieten. Pentru toate acestea nu e nevoie decât de culoare.
A doua în topul preferinţelor a fost „Cele Cinci Regate Magice”, creată de românca Gizella Popescu care este convinsă că aceste cărţi de colorat sunt o şansă extraordinară de a le demonstra oamenilor că pot face lucruri frumoase, fără limite.
Cele mai multe comezi au fost făcute în zilele de vineri, marţi şi luni, din Bucureşti, Bacău şi Prahova. Studiul arată şi care sunt creioanele preferate. Fie că e vorba despre 24 în set, fie că sunt 48, toată lumea vrea cea mai bună calitate. ”Uite, mi-au ajuns creioanele. Sunt perfecte”, spune una dintre tinerele de la masă. Are o cutie imensă, iar creioanele alese nu sunt deloc ieftine, dar nu mai contează preţul când a vorba despre acest hobby.
Apărută în ultimii ani în România, această metodă de relaxare şi-a găsit tot mai mulţi adepţi. Unii susţin că este o modă care va trece. Alţii că este un tratament perfect. Specialiştii merg mai departe şi vorbesc despre întoarcerea la copilărie.
”Depinde de formele pe care le avem de colorat. Dacă este vorba despre forme geometrice, mandale, atunci te poti relaxa mult mai usor. Dacă mâna sa umple spaţiul, mintea se eliberează de griji, poate fi un exerciţiu de relaxare. În perioada aceasta în care oamenii nu mai văd imediat rezultatul muncii lor, prin desen pot să vadă atunci şi acolo care este efectul. Pe de altă parte, se activează elementul de siguranţă pe care îl aveam în copilărie. Ne simţim din nou copii, nu mai avem griji”, a declarat, pentru Mediafax, psihologul Dorina Stamate.
Mai mult, atunci când părinţii colorează, alături de copii, efectele se vor vedea în relaţie, care poate să devină mult mai strânsă.
”Orice activitate pe care părintele o face cu copilul stă la baza relaţiei, cu atât mai mult cu cât copilul vede că şi mama şi tata au activităţi pe care le fac la fel. De exemplu, atunci când vorbim despre activitatea de a citi o carte copilului, pentru că el nu ştie încă să citească, părintele este superior. Când este vorba despre desen, amândoi sunt egali. Amândoi colorăm şi putem greşi împreună. Nouă, părinţilor, ne vine greu să greşim în faţa copiilor. Dar la colorat, mama sau tata pot să greşească, să depăşească linia, iar copilul va înţelege că să greşeşti nu e ceva capital. Şi de aici se dezvoltă încrederea în propria persoană”, a mai afirmat psihologul Dorina Stamate, pentru Mediafax.