”Fiecare dintre noi utilizează o serie de “filtre“prin care lasă să treacă realitatea exterioară. De exemplu, eliminăm multe informaţii care ni se par inutile sau cărora nu le-am acordat suficientă atenţie, distorsionăm lucrurile, prin imaginaţie sau creativitate. Tot ca un filtru acţionează şi generalizarea, de la câteva exemple particulare creăm principii generale care ne călăuzesc în majoritatea situaţiilor, oricât de diferite ar fi acestea.
Modul în care ne folosim filtrele şi tiparele, modul în care lăsăm să “intre” şi să “iasă” informaţiile ne determină în mod direct comportamentul”, subliniază psihoterapeutul Anca Kosina pentru Gândul.
Dacă ne referim la nivelul comunicării, felul în care răspundem prin cuvinte dezvăluie tiparul comportamental pe care îl avem. Din această perspectivă, există două tipologii:
– persoane proactive, care iau cu uşurinţă iniţiativa. Folosesc de obicei propoziţii scurte, clare şi la obiect, vorbesc repede şi se mişcă mult;
– persoanele reactive, aflate la polul opus, sunt cele care preferă să îi lase pe alţii să acţioneze sau aşteaptă oricât pentru a veni un moment potrivit în care să acţioneze. Folosesc propoziţii incomplete, preferă să analizeze îndelung situaţiile’’, precizează psihoterapeutul Anca Kosina, de la clinica Provita, pentru Gândul.
Există câteva tipuri de manifestări în interacţiunea cu ceilalţi, fiecare dintre noi având în acest sens o anumită „tentă dominantă”.
1. Autoritarul
Preferă să dea ordine mai mult decât să le execute. Ocupă adesea poziţii de confruntare atunci când ceilalţi îi contestă decizia. Poate alege soluţii îndrăzneţe, iar în caz de succes are tendinţa de a-şi aroga meritele.
2. Popularul
Preferă compania celorlalţi, legând uşor noi relaţii şi prietenii. Adeseori devin lideri de grup, fiind apreciaţi de către ceilalţi prin faptul că ştiu să se facă plăcuţi. Ei pun un accent mai mare pe relaţii şi prietenii, nu pe sarcini.
Citeşte continuarea în Gândul!