„Sunt anumite părţi din linia melodică a cântecului care îţi rămân întipărite în minte şi se tot repetă”, afirmă psihologul Kelly Jakubowski, autorul unui studiu publicat în revista „Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts”.
După ce a realizat o analiză, pe baza unui sondaj online, Kelly Jakubowski susţine că observat faptul că melodiile cântate într-un tempo mai alert, cu mici întreruperi de sunete care îi dau culoare, sunt cele care persistă în memoria noastră. Precum este următorul vers din melodia „Bad Romance”, cântată de Lady Gaga: “Gaga ooh-la-la/Want your bad romance.”
Jakubowski, care a condus cercetarea în timp ce se afla la Universitatea Goldsmiths, în Londra, spune că acesta este primul studiu care tratează pe larg această problemă. Rezultatele confirmă faptul că melodiile date la radio sunt şi cele care le revin oamenilor în minte cel mai des. Tempo-ul are un cuvânt important de spus, în acest context: odată ce o melodie foarte ritmată ţi-a rămas în minte, e foarte greu să mai scapi de ea.
Astfel de cântece tind să fie simple, cu structuri melodice familiare. De exemplu: “Twinkle, Twinkle Little Star” care începe lent, uşor şi apoi urcă tonalitatea progresiv. În acelaşi timp, cântecele din categoria „de neuitat” trebuie să aibă un element distinct faţă de celelalte melodii şi să fie bine conturat.
„E ca şi cum creierul nostru ar căuta nivelul optim al complexităţii într-o melodie. Trebuie să fie interesantă, dar nu foarte complicată, pentru a fi uşor de memorat”, mai spune Jakubowski.
Sursa: Gândul