Ce este dislexia şi cum se manifestă
Simptomele predispoziţiei spre dislexie pot fi observate încă din perioada preşcolară, la vârsta de 4-6 ani, în vorbire, mişcare, orientare în spaţiu, atenţie, percepţie sau memorie.
Citeşte şi Cel mai bun oraş din Europa în care îţi poţi petrece o vacanţă de iarnă scăldată în razele soarelui
”În cazul în care părinţii sau educatoarea observă prezenţa simultană a mai multor simptome ale predispoziţiei spre dislexie este importantă orientarea copilului spre logoped, psiholog, psihiatru, pentru a stabili diagnosticul şi planul educaţional individualizat”, precizează logopedul Paula Grigoroiu pentru Gândul.
Dacă vorbim despre un copil aflat în primii ani de şcoală, dislexia se poate manifesta astfel:
1.Oboseşte foarte tare în timpul cititului, deseori refuză să citească sau recurge la plâns;
2. Dificultăţi în urmărirea rândului de la stânga spre dreapta;
3. Face multe greşeli în citirea cuvintelor, textelor (apar omisiuni, adăugiri, inversiuni de litere, silabe, cuvinte)
4. Copilul citeşte deseori cu voce tare, literalizat, face cu greu sinteza sunetelor în silabe şi a silabelor în cuvinte;
5. Apar confuzii între literele asemănătoare din punct de vedere grafic (exemplu: u-n,p- b-d, a-e ) sau pe cele asemănătoare din punct de vedere fonetic (exemplu: t/d, c/g, f/v, s/z );
6.Dificultăţi în înţelegerea textului citit, în extragerea esenţialului din text.
Semnele predispozitiei spre dislexie pe care părinţii, educatoarele le pot observa în dezvoltarea copilului preşcolar:
1. Întârziere în dezvoltarea limbajului (copilul a început să vorbească mai greu faţă de copiii de aceeaşi vârstă cronologică, dislalii polimorfe – afectarea pronunţiei pe mai multe sunete);
2. Dificultăţi în denumirea unor obiecte uzuale, a culorilor, a noţiunilor de detaliu ale schemei corporale (uneori pare să nu-şi găsească cuvintele);
3. Dificultăţi în procesarea mesajului verbal (pare să nu audă, să nu înţeleagă ceea ce-i spunem, are nevoie de repetiţii, de exemplificări);
4. Dificultăţi în redarea unor întâmplări, poveşti cunoscute, în ordinea cronologică (schimbă ordinea întâmplărilor);
5. Dificultăţi de procesare, discriminare fonologică (greutate în diferenţierea sunetelor în cuvintele date, copilul nu poate identifica sunetul iniţial, median, sau final într-un cuvânt dat) dificultăţi în stabilirea rimelor, în despărţirea în silabe;
6. Probleme în a reda/ memora serii de numere, cuvinte în ordinea dată;
7. Dificultăţi în redarea şirului numeric 1-10; a zilelor săptămânii; lunilor anului;
8. Dificultăţi în planificarea activităţii, în urmărirea unor instrucţiuni formate din mai mulţi paşi;
9. Dificultăţi de orientare spaţio-temporală; lateralitate nedezvoltată;
10. Copilul este nesigur în mişcări, motricitate fină slab dezvoltată (dificultăţi în a decupa cu foarfeca după contur, în unirea punctelor, în inşirarea mărgelelor pe şiret) prinderea incorectă a creionului;
Citeşte continuarea în Gândul!