Prinţesele Disney au invadat lumea copiilor, ele au ajuns de la simple jucării la articole vestimentare şi parcuri tematice de prezentare a personajelor.
Noile cercetări sugerează că, ”ca prin magie”, aceste personaje pot influenţa copiii preşcolari, făcându-i mai sensibili la stereotipuri potenţial dăunatoare. Un nou studiu relevă faptul că mai multe interacţiuni ale copilului cu Prinţesele Disney pot prezice un comportament de gen mai feminin cu doar un an mai târziu.
Prinţesele Disney sunt o franciză mass-media deţinută de The Walt Disney Company, care a fost creată la sfârşitul anilor 1990 şi lansată oficial în 2000. Linia de figuri include jucării, costume şi alte produse bazate exclusiv pe tematica prinţeselor din desenele animate. Aceste personaje animate au fost o parte a societăţii noastre de aproape 80 de ani şi atât părinţii, cât şi copiii, au fost expuşi la ceea ce este considerat „pozitiv şi plăcut pentru toţi”.
Dar noile cercetări realizate la Universitatea Brigham Young arată că această cultură magică nu este atât de inofensivă cum pare. Profesorul Sarah Coyne afirmă că această tendinţă poate influenţa copiii preşcolari să fie mai sensibili la stereotipuri potenţial dăunătoare.
„Eu consider că părinţii cred că această cultura Disney Princess este una sigură. Acesta este cuvântul pe care l-am auzit întruna – este ”sigur”. Dar dacă suntem, realizăm saltul complet şi adoptăm această cultură, părinţii ar trebui să ia în considerare adevăratul impact pe termen lung al culturii prinţeselor”, afimă Coyne.
Sursa foto: disneyprincess.wikia
În timpul studiului, Coyne a evaluat cât de mult 198 de copii preşcolari interacţionează cu Disney Princess.
Cercetătorii au descoperit că 96 la sută dintre fete şi 87 la sută dintre baieţi vor interacţiona într-un moment al vieţii lor cu acest brand. 61 la sută dintre fete au raportat că se joacă cu jucăriile personajelor Disney Princess cel puţin o dată pe săptămână, în acelaşi timp 4 la sută dintre baieţi au procedat la fel.
Cu toate acestea, echipa a constatat că mai multe interacţiuni cu brandul prezice un comportament stereotipizat de gen feminin. Comportamentul poate devia în probleme pentru ambele sexe, spre exemplu dacă fetele evită importante experienţe de învăţare fiindcă acestea nu sunt percepute ca fiind feminine.
”Ştim că fetele aderă puternic la stereotipurile de gen feminin şi simt că ele nu pot face unele lucruri. Ele nu se simt sigure că pot fi bune la matematică şi ştiinţă. Fetelor nu le place să se murdarească aşa că e puţin probabil ca ele să experimenteze lucruri noi”, explică Coyne.
Cercetătorii consideră că părinţii nu trebuie să elimine complet cultura prinţeselor din viaţa copiilor lor, dar să diversifice jucăriile cu care copilul interacţionează. Specialiştii sugerează că este important ca părinţii să ajute copiii să-şi găsească alte interese şi să vorbească cu ei despre influenţele mediatice.
Sursa: Mail Online
Vă recomandăm şi aceste articole: