Avioanele de luptă din Rusia şi Violoncelul: operaţiunea de ”seducţie” a Ruşilor în Siria

12 05. 2016, 14:00

Ziariştii au ascultat în Siria un concert de muzică clasică. Acolo a cântat fals Roldughin, muzician cu reputaţia pătată după Panama Papers.

Jurnaliştii au fost invitaţi de autorităţile ruse în Palmira, oraşul antic din deşertul sirian, cu temple distruse de gruparea Stat Islamic.

Nemulţumiţi de campaniile din media occidentală în legătură cu intervenţiile ruseşti în Siria, oficialii de la Moscova au decis, săptămâna trecută, să şocheze printr-o „lovitură de graţie”. Iată ce au dorit Autorităţile de la Moscova: să mobilizeze atenţia şi să atragă interesul opiniei publice mondiale faţă de acţiunile Rusiei, printr-o încercare de a îl prezenta pe Vladimir Putin drept „campionul” luptei antiteroriste, dar şi protectorul patrimoniul istoric şi cultural mondial, transmite cotidianul Libération.

Jurnalişti de origine rusă, dar şi străini au fost invitaţi şi transportaţi cu ajutorul Armatei aeriene ruseşti la aeroportul Lattaquié, unde sunt concentrate forţele militare esenţiale ale Moscovei şi Siriei. Au vizitat, pas cu pas: „Centrul de pacificare”, locul unde se gestionează situaţiile de încălcare ale ordinelor de „încetare a focului”. Un cort de campanie cu rost „de susţinere psihologică”, unde un grup de soldaţi râdeau „pe sub mustaţă”, ascultând muzică „new age”. Alt cort, „birou de informare”, în care responsabilul Serghei Morzine, le-a explicat cum, în 15 minute, le poate oferi soldaţilor informaţii esenţiale despre ceea ce ar trebui să ştie despre conflict.

Neîncrederea presei

Cu toate acestea, „vedetele” aerodromului sunt avioanele de luptă, strălucind de curăţenie, pe care militarii le prezintă cu entuziasm şi plăcere. Generalul Igor Konachenkov, purtătorul de cuvânt al Ministerului Rus al Apărării, dă minimul de detalii despre misiunile militare : „Am desfăşurat cu succes 87 de operaţiuni în ultimile 24 de ore, având 3 ţinte : Raqqa, Deir el-Zor şi Arak” – răspuns politic, corect, având în vedere că este vorba despre 3 locuri controlate de gruparea Stat Islamic.

În continuare, purtătorul de cuvânt a negat orice participare rusească la atacurile de la Alep. A apărat, prin discursul său demagogic şi Aviaţia militară a lui Bachar al-Assad, deja acuzat de bombardarea unor zone locuite de civili. După Konachenkov, bombardamentele Spitalului din Alep şi a taberei de refugiaţi Al-Kammouneh, unde au fost ucise zeci de persoane sunt de pus pe seama teroriştilor Frontului Al-Nusra.

În momentul în care declaraţia generalui rus a stârnit presei neîncredere, rusul a devenit exasperat : „Cine luptă contra terorismului internaţional? Cine a permis eliberarea a 500 de localităţi şi 1000 km2? Faptele sunt sub ochii dumneavoastră. Acuzaţiile împotriva noastră nu sunt decât „vorbe în vânt”- s-a enervat generalul. „Armata rusă ajută la reconstrucţia şcolilor, la distribuţia ajutoarelor umanitare. Viaţa îşi reia cursul, ţara este într-o faza de reconstrucţie” a mai declarat Igor Konachenkov.

În continuare, nicio dezbatere colaterală nu a mai fost permisă presei străine.

A urmat momentul în care televiziunile de stat din Rusia au pus întrebări autorităţilor conaţionale. „De ce aţi invitat străini aici?”, „Pun aceştia întrebări provocatoare sau deplasate?” ş.a.m.d. Mulţi dintre jurnaliştii ruşi purtau tricouri cu inscripţia „persoane politicoase” – cum i-a denumit Vladimir Putin pe soldaţii ruşi care au anexat Crimeea.

Un solo la violoncel cu „scârţâieli şi falsete”

Au fost organizate 2 „excursii” cu jurnaliştii. Prima a durat o jumătate de zi. Jurnaliştii au fost conduşi într-un mic sat sunnit, situat la 8 km de Fron. În ciuda impozantului contingent de maşini blindate, atmosfera este calmă. Acordul de încetare a focului este respectat. În centrul micului sat, o mulţime de copii şi femei purtând voal musulman întâmpină vizitatorii, fluturând fotografii ale lui Bachar al-Assad. Pare dificil de evaluat sinceritatea lor: sunt flancaţi de militari sirieni şi ruşi. Bariera lingvistică pare să fie o problemă pentru jurnaliştii ruşi, non-arabofoni. Singurii interpreţi sunt militarii, ceea ce nu ajută. Jurnaliştii străini se îndoiesc, nu li se permite să pună întrebări.

A doua vizită se termină în inima deşertului, sub escorta a 2 elicoptere militare de atac. Este punctul culminant al călătoriei: Palmira, eliberată cu o lună mai devreme de sub controlul grupării Stat Islamic este „mândria” Bazei militare ruseşti. Kremlin-ul a trimis la faţa locului chiar pe dirijorul Valeri Guerguiev. Sub bagheta sa, începe un concert simfonic, în cursul căruia, surpriză, viloloncelistul Serghei Roldughin, execută un „solo” de slabă calitate, cu „scârţâieli şi falsete”. Să datoreze Serghei Roldughin „gloria” sa mondială mai degrabă renumitelor dosare Panama, care au scos la iveală transferuri de 2 miliarde de dolari în SUA, decât calităţilor artistice ale acestui muzician obscur, prieten din tinereţe cu Preşedintele rus?

Omagiul adus soldaţilor

Maiestuoasele ruine servesc de decor unei îndrăzneţe operaţiuni de comunicare, o transmisiune televizată cu Putin: Adresându-se în direct de la Soci spectatorilor concertului, Preşedintele aduce un omagiu soldaţilor săi căzuţi în lupta pentru eliberarea sit-ului antic din Palmira. Aceştia nu sunt simplele „persoane politicoase” ce au adus vechile „teritorii-satelit” înapoi, sub controlul Moscovei. În Palmira, în inima deşertului sirian, militarii sunt ridicaţi la rang de apărători ai patrimonului cultural mondial – a reieşit din discursul lui Vladimir Putin.

Sursa: Mediafax