Ce se poate întâmpla atunci când dai un share pe Facebook sau pe o altă reţea de socializare
Cercetătorii de la Universitatea Peking şi Universitatea Cornell au efectuat un studiu asupra utilizatorilor Weibo, un site chinez de micro-blogging, asemănător cu Twitter, ajungând la concluzia că distribuirea materialelor, fără lectura lor, poate altera înţelegerea articolelor.
În cadrul experimentului, două grupuri de studenţi au citit 40 de postări de pe Weibo, toate referitoare la acelaşi subiect. Unui grup i s-a dat sarcina să distribuie pe o reţea de socializare materialele citite, în timp ce de-al doilea grup trebuia doar să citească articolele, scrie The Independent.
Grupul care a distribuit postările nu a avut o performanţă la fel de bună ca studenţii care s-au axat doar pe cititul articolelor, nu şi pe distribuirea acestora.
De asemenea, utilizatorii care aveau sarcina de a share-ui ce au citit au demonstrat o slabă înţelegere a articolelor, spre deosebire de cealaltă grupă.
„Funcţia de feedback încurajează indivizii să ofere răspunsuri rapide, răpind astfel timpul pe care aceştia l-ar acorda în mod normal asimilării şi înţelegerii informaţiei”, au scris cercetătorii în lucrarea intitulată „Micro-bloggingul ne face mai superficiali?”, publicată în revista Computers in Human Behaviours.
Într-un alt test bazat pe acelaşi calapod, grupul ce avea cerinţa de a distribui articole a avut randament scăzut şi în înţelegerea textului după o a doua lectură.
„Când repostăm sau distribuim informaţii cu ceilalţi, involuntar, adăugăm o povară pe resursele cognitive şi, prin urmare, propria înţelegere a informaţiei este compromisă, iar înţelegerea consecutivă este obturată”, au afirmat cercetătorii.
Concluzia specialiştilor dezvăluie importanta influenţă pe care o au internetul şi tehnologia asupra abilităţilor de citire şi învăţare a fiecărui individ.
„Când oamenii fac multitasking în acest fel, de fapt, nu rezolvă ambele sarcini în acelaşi timp, ci alternează între ele, fapt ce le încetineşte performanţa asupra ambelor sarcini, interferând cu capacitatea de a înţelege ceva”, afirmă expertul în neurologie Christian Jarrett.
Studiul sugerează că utilizarea reţelelor de socializare înainte de a desfăşura o activitate importantă este nocivă.
„De exemplu, nu este indicată petrecerea timpului pe Twitter fix înainte de a face o temă, pentru că acest lucru va afecta simţitor randamentul studenţilor, scăzându-l”, a adăugat Jarret.
Descoperirile studiului nu înseamnă că media sociale sunt dăunătoare în viaţa de zi cu zi, ci că fiecare individ trebuie să le folosească în mod inteligent pentru a evita efectele negative ale acestora.
Sursa: Mediafax