Home » D:News » A fost lansată misiunea „ExoMars 2016”. Scopul acesteia: detectarea vieţii pe suprafaţa planetei roşii – VIDEO

Publicat: 14.03.2016
Cercetătorii speră că vor identifica pe Marte gaz metan.

Astronomii europeni împreună cu cei ruşi tocmai au lansat misiunea „ExoMars 2016”. Aceasta este prima dintre cele două faze ale unui proiect de explorare, prin intermediul căruia echipa internaţională de cercetare speră să identifice forme de viaţă pe suprafaţa planetei roşii.

Misiunea va fi desfăşurată de o rachetă de tip „Proton”, care a decolat de pe cosmodromul din Baikonour (Kazahstan), la ora locală 09:31 (10:31, ora României). Vehiculul este alcătuit dintr-un modul „Schiaparelli” (folosit pentru a analiza câmpurile de temperatură), paraşute (destinate prelevării de probe) şi un dispozitiv de tip „Trace Gas Orbiter” (care urmează să fie utilizat pentru a analiza atmosfera planetei Marte).

Scopul principal al misiunii „ExoMars2016” este de a detecta gaz metan, care, în mod, normal, este produs pe Terra de organismele vii. „Nava pe care am lansat-o este ca un nas imens. Noi îl vom folosi cu scopul detecta prezenţa metanului pe Marte şi a afla dacă acesta rezultă în urma unor procese biologice”, a declarat Jorge Vago, cercetător în cadrul Agenţiei Spaţiale Europene.

În mod normal, metanul este distrus de radiaţiile ultraviolete la câteva sute de ani după ce se formează. Prin urmare, prezenţa lui în atmosfera planetei roşii ar sugera existenţa în trecut a unor organisme vii. În anul 2012, robotul Curiosity ajungea pe Marte tocmai cu acest scop, însă nu a putut detecta prezenţa gazului.

Misiunea ExoMars va sosi pe planeta roşie pe data de 19 octombrie, după o călătorie de 496 de milioane de kilometri în spaţiul cosmic. Cea de-a doua misiune, care urmează să fie realizată, de data aceasta, cu ajutorul unui robot, a fost programată să înceapă în anul 2018.

Sursa: theguardian.com