Este dovedit ştiinţific: bărbaţilor din România le place să şicaneze, să rişte şi să fie agresivi în trafic

24 02. 2016, 16:38

Concluziile apar într-un studiu privind atitudinile disfuncţionale în trafic: comportamentul agresiv, realizat de prof. univ. dr. Mihaela Rus şi psiholog principal Ionel Simionca, de la Asociaţia de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ.

Studiul realizat de cei doi specialişti scoate în evidenţă nevoia de risc, de adrenalină şi de senzaţional a bărbaţilor atunci când se află la volan, iar indicatorii arată că aceştia adoptă un comportament mult mai agresiv decât femeile, neanticipând riscurile majore ale acestui stil neproductiv de a conduce.

În acelaşi timp, 88% dintre bărbaţii de 18-25 de ani şi 70% dintre bărbaţii de 25-40 ani sunt de părere că riscul de accident este minim dacă au o maşină bună şi peste 65% dintre bărbaţii de 18-40 de ani recunosc că se enervează atunci când traficul e aglomerat şi că depăşesc fără să stea pe gânduri coloane de maşini.

De cealaltă parte, autorii studiului cred că femeile adoptă un stil mai puţin agresiv şi, astfel, sunt mai puţin expuse riscului în trafic, iar tinerii au o propensiune către risc mai mare decât persoanele mature, explicaţiile specialiştilor fiind strâns legate de indicele de maturitate rutier şi de teribilismul specific vârstei.

“Credem că nu doar experienţa rutieră contează în dezvoltarea comportamentelor în trafic, ci şi nivelul de educaţie rutieră, informaţiile la care şoferii au fost expuşi şi modul în care aceştia prelucrează informaţiile. Am observat că femeile sunt mai precaute la volan şi se ghidează mai puţin după instinctele primare. De cealaltă parte, bărbaţii cu vârste între 18 şi 40 de ani manifestă un comportament mult mai agresiv la volan, sunt pregătiţi să-şi asume riscuri majore atunci când se află la volan, peste două treimi din bărbaţii chestionaţi afirmând că adoptă şicanele în trafic şi au o nevoie mai mare de risc şi de adrenalină. În genere, cauzele generatoare de accidente rutiere au ca factor principal, cel uman, iar comportamentele agresive şi teribilismul reprezintă cele mai des întâlnite elemente care produc accidente cauzate de om. Este nevoie să intensificăm educaţia rutieră, mai ales în rândul şoferilor tineri, cu vârste între 18 şi 25 de ani, prin campanii naţionale de informare şi prin cursuri de conducere defensivă”, declară prof. univ. dr. Mihaela Rus, preşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ.

“Comportamentul nostru rutier – ca pieton sau conducator auto – este un comportament învăţat, deci implicit este supus unei “contaminări” comportamentale/sociale. Ca atare, probabilitatea ca într-un anumit context să manifestăm o anumită devianţă, încurajaţi de un context favorabil de tipul “şi altii fac aşa”, este semnificativ mai mare celor lipsiţi de experienţă şi, implicit, de o anumită anticipare a riscurilor. În fapt, ne asumăm riscuri în trafic, fie pentru că nu anticipăm consecinţele unor alegeri, fie pentru că ne asumăm anumite consecinţe”, declară psihologul principal Ionel Simionca, vicepreşedintele Asociaţiei de Psihologie şi Siguranţă Rutieră – PsihoTrafiQ.

La studiu au răspuns 127 de şoferi, dintre care 74,8% erau bărbaţi şi 25,2% – femei. Dintre aceştia, 48% aveau vârste cuprinse între 18 şi 25 de ani, 26% – 25-40 de ani, 18,9% – 45-60 de ani şi 7,1% – peste 60 de ani. Ca instrument de cercetare s-a folosit Checklist-ul atitudinilor disfuncţionale, din care s-au extras dimensiunile impulsivitate şi ostilitate, specifice comportamentului agresiv.