Prelungirea contractului până la sfârşitul anului 2017 va costa Statele Unite ale Americii aproximativ 490 de milioane de dolari, a dezvăluit administratorul general al NASA, Charles Bolden, într-o scrisoare expediată Congresului american.
Acest contract, prin care contribuabilii americani vor trebui să plătească Moscovei peste 80 de milioane de dolari pentru un loc la bordul capsulelor spaţiale Soyuz, a fost prelungit într-o perioadă în care Washingtonul se pregăteşte să înăsprească sancţiunile împotriva Rusia din cauza acţiunilor acesteia în Ucraina.
„Din păcate, în ultimii cinci ani, Congresul nu a finanţat adecvat Commercial Crew Program, care prevedea revenirea pe solul american a lansărilor de vehicule spaţiale cu astronauţi la bord, aşa cum era prevăzut”, a explicat Charles Bolden.
„Acest fapt a avut ca rezultat dependenţa noastră exclusivă de capsulele spaţiale ruseşti Soyuz, care sunt vehiculele ce transportă pe ISS echipajele americane şi ale partenerilor noştri internaţionali”, a adăugat el.
De la retragerea din uz, în iulie 2011, a navetelor spaţiale americane, NASA a încheiat parteneriate cu companiile private SpaceX şi Boeing pentru a construi „taxiuri spaţiale” care să fie capabile să transporte astronauţi în condiţii de siguranţă spre ISS şi care să asigure revenirea lor cu bine pe Terra.
NASA spera să opereze primele zboruri ale noilor capsule spaţiale americane în anul 2017, dar propunerile de buget avansate de Casa Albă şi Senat pentru anul fiscal care va începe la 1 octombrie vor afecta Programul de zboruri spaţiale comerciale creat de agenţia spaţială americană, generând cel mai probabil amânări suplimentare şi costuri mai mari, a precizat Charles Bolden.
Scrisoarea redactată de Charles Bolden a fost adresată preşedintelui comitetului din Congresul american care supraveghează activitatea NASA.
Dependenţa de Rusia în privinţa transportului de astronauţi pe ISS contrastează cu interdicţia adoptată de Congres în privinţa importului de motoare ruseşti de rachete, folosite pentru lansările de sateliţi militari americani.
Având la bază implicarea Rusiei în criza din Ucraina, interdicţia include motoare ruseşti RD-180, folosite de rachetele americane Atlas 5, construite de United Launch Alliance. Această companie reprezintă un parteneriat între Lockheed Martin şi Boeing.
Tot miercuri, Orbital ATK, una dintre cele două companii care efectuează zboruri spaţiale de tip cargo spre ISS, în cadrul unui parteneriat separat încheiat cu NASA, a anunţat că două motoare ruseşti pentru rachetele sale modernizate Antares au ajuns în Statele Unite. Rachetele Orbital sunt menţinute la sol după o lansare ratată, petrecută în octombrie 2014.
Aceste rachete sunt programate să efectueze o nouă lansare spaţială în martie 2016.
Interdicţia emisă de Congresul american în ceea ce priveşte motoarele ruseşti de rachetă nu vizează misiunile cu specific non-militar.
ISS este un proiect spaţial în valoare de 100 de miliarde de dolari, finanţat în principal de Statele Unite ale Americii şi la realizarea căruia participă 16 ţări. Staţia este ocupată în permanenţă, din noiembrie 2000, de echipaje comune.
ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotaţie completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spaţiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.
Sursa: Mediafax