Relaţiile „toxice” de la locul de muncă pot provoca probleme mintale
„Dacă te gândeşti la programul tipic de 24 de ore al unui student la facultate, îţi dai seama că, pe lângă orele de somn, studenţii merg la şcoală, învaţă şi apoi lucrează cu jumătate de normă, în medie patru ore pe zi”, a declarat Allison Vaughn, cercetătoare la Universitatea San Diego din Statele Unite ale Americii, coordonatoarea acestui studiu.
„Persoanele alături de care lucrează un student au potenţialul de a fi relevante pentru el şi din punct de vedere al sănătăţii. Studenţii care lucrează pentru a se întreţine în timpul facultăţii ar trebui să încerce să obţină maximum din aceste relaţii de muncă, la fel cum ar proceda în cazul unor relaţii amicale şi romantice”, a adăugat cercetătoarea americană, al cărei studiu a fost publicat în Journal of American College Health.
Mulţi studenţi americani lucrează în timpul facultăţii, procentul acestora fiind cuprins – potrivit estimărilor naţionale – între 58% şi 72%. Dintre aceşti studenţi, procentul acelora care lucrează cel puţin 20 de ore pe săptămână este cuprins între 24% şi 47%.
Pentru a stabili o asociere între relaţiile de la locul de muncă ale studenţilor americani şi sănătatea lor mintală, cercetătorii au chestionat 170 de studenţi care lucrau în timpul facultăţii şi care au participat la un curs introductiv de psihologie, în martie 2011.
Studenţii participanţi aveau vârstele cuprinse între 18 şi 35 de ani, iar vârsta medie a fost de 20 de ani.
Cei mai mulţi dintre participanţi lucrau în regim part-time, în medie, 19 ore pe săptămână, şi şi-au păstrat acele locuri de muncă timp de 15 luni.
Chestionarele la care au răspuns au inclus întrebări despre calitatea relaţiilor cu superiorii lor ierarhici şi cu până la trei colegi de muncă, despre satisfacţia oferită de acel loc de muncă şi despre probleme de sănătate mintală precum stres, depresie şi anxietate.
În general, studenţii au spus că primesc un ajutor „moderat” sau „foarte mare” din partea superiorilor, iar colegii lor de muncă sunt „doar puţin supărători”. Ei au descris majoritatea relaţiilor lor de muncă drept „încurajatoare” sau „ambivalente”.
Participanţii care au spus că au o părere ambivalentă despre superiorii lor aveau o sănătate mintală mai precară în comparaţie cu aceia care aveau raporturi de muncă pozitive cu superiorii lor.
Studenţii cu astfel de păreri ambivalente aveau, de asemenea, o satisfacţie a muncii mai mică, simţeau că beneficiază de mai puţin sprijin profesional, se gândeau mai des să renunţe la acel loc de muncă şi au acuzat de mai multe ori o stare de epuizare.
Răspunsurile lor referitoare la raporturile cu colegii de muncă au generat rezultate similare, întrucât relaţiile definite ca fiind ambivalente au fost asociate cu o sănătate mintală mai proastă.
Studenţii care se simţeau sprijiniţi la locurile lor de muncă au prezentat mai puţine simptome de stres, erau mai puţin deprimaţi, mai puţin afectaţi de anxietate şi prezentau un nivel mai mare de satisfacţie în viaţă.
Totuşi, autorii studiului au precizat că analiza lor este una de mică amploare, fiind realizată pe un număr redus de voluntari, şi nu a dovedit existenţa unui raport de tip cauză-efect între problemele de la locul de muncă şi sănătatea mintală precară.
Sursa: Mediafax