Rusia amână revenirea pe Terra a astronauţilor de pe ISS, după dezintegrarea vehiculului Progress
Revenirea pe Terra a celor trei astronauţi de pe ISS era programată iniţial pentru joi, însă aterizarea lor a fost amânată până la începutul lunii iunie, a declarat Vladimir Soloviov, reprezentant al Roscosmos, agenţia spaţială rusă.
Misiunea de înlocuire a celor trei astronauţi a fost, de asemenea, amânată până în luna iulie.
Săptămâna trecută, vehiculul spaţial de tip cargo Progress M-27M a intrat pe o traiectorie incontrolabilă la scurt timp după lansare şi s-a dezintegrat apoi la reintrarea în atmosfera terestră.
Ancheta iniţială a sugerat faptul că principala cauză a acestui eşec înregistrat de agenţia spaţială rusă a constat într-o problemă apărută la cel de-al treilea etaj al lansatorului Soyuz.
Vladimir Soloviov, directorul de zboruri spaţiale pentru sectorul rusesc din cadrul ISS, spune că cei trei astronauţi de la bordul staţiei au fost deja informaţi în legătură cu amânarea revenirii lor pe Terra.
„Au fost de acord să rămână să lucreze pe orbită pentru încă o lună”, a spus acelaşi oficial rus, citat de agenţia de presă Tass.
Vladimir Soloviev spune că un alt vehicul din gama Progress va fi lansat spre ISS după acel eşec şi, dacă totul va merge conform planurilor, alţi trei astronauţi vor ajunge la bordul staţiei în luna iulie.
În prezent, echipajul de pe ISS este alcătuit din şase astronauţi – trei ruşi, doi americani şi o italiancă.
Chiar şi după eşecul misiunii de aprovizionare de săptămâna trecută, astronauţii de pe ISS dispun de rezerve suficiente de alimente, apă, oxigen şi combustibil, care le vor ajunge până la următoarea misiune de aprovizionare a avanpostului orbital.
Vehiculele spaţiale ruseşti Progress sunt capsule robotizate de unică folosinţă, fiind considerate un fel de „cai de povară” în rândul vehiculelor folosite pentru alimentarea ISS. Aceste vehicule au fost folosite în mod curent pentru transportul de materiale spre avanpostul orbital încă din anul 2000, când primele echipaje umane au ajuns la bordul ISS, şi au o istorie de succes. În august 2011, o defecţiune din timpul lansării a dus la prăbuşirea vehiculului Progress 44.
Vehiculele Progress sunt echipate cu un sistem automat de navigare, Kurs, care le permite conectarea automată la ISS. Un sistem secundar, de rezervă, numit Telerobotically Operated Rendezvous Unit, le permite cosmonauţilor de la bordul ISS să preia controlul manual de la distanţă, în cazul în care apar probleme cu sistemul Kurs.
Vehiculele spaţiale Progress au un aspect similar cu cel al capsulelor spaţiale Soyuz, fiind alcătuite din trei module, utilizate pentru transportul spre şi dinspre ISS al echipajelor umane. În locul unei capsule pentru transportul echipajului uman, vehiculele Progress includ un modul umplut cu combustibil care este utilizat de ISS pentru menţinerea pe orbita corectă.
Aceste vehicule ruseşti sunt parte a unei flote spaţiale robotizate care livrează în mod regulat materiale către ISS. Vehicule automatizate din Japonia şi Europa sunt folosite de asemenea pentru misiuni de alimentare a Staţiei Spaţiale, dar şi vehicule comerciale construite de companiile americane SpaceX şi Orbital Sciences Corp., care efectuează misiuni pentru NASA.
Cea mai recentă misiune de alimentare a ISS a fost efectuată de capsula fără echipaj uman Dragon, a companiei americane SpaceX, care a fost lansată pe 14 aprilie şi s-a conectat la ISS pe 17 aprilie.
ISS este un proiect spaţial în valoare de 100 de miliarde de dolari, finanţat în principal de Statele Unite ale Americii şi la realizarea căruia participă 16 ţări. Staţia este ocupată în permanenţă, din noiembrie 2000, de echipaje comune.
ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotaţie completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spaţiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.
Sursă: Mediafax