Curiozităţi despre ”Chunnel”, tunelul care leagă Franţa de Marea Britanie

07 05. 2015, 16:13

Un inginer a avut ideea de a construi un tunel submarin care să lege Franţa de Marea Britanie cu două secole înainte ca acesta să devină o realitate. Albert Mathieu-Favier a propus o astfel de construcţie în 1802 pentru ca trăsurile trase de cai să poate tranzita marea.

Au existat mai multe tentative de a construi acest canal. În 1880, aproape doi kilometri de tunel au fost construiţi, după care proiectul a fost abandonat. Despre continuarea lucrărilor s-a mai discutat şi în 1929, însă, cum negocierile aveau loc după Primul Război Mondial, ambele părţi s-au arătat sceptice, de teama unui viitor atac pe linia ferată. S-a ajuns atunci la concluzia că pot fi construite un fel de tranşee, la fiecare ieşire, astfel încât tunelul să poată fi inundat de oricare parte, în caz de forţă majoră.

Tunelul nu este unul singur, ci trei. Două sunt folosite de trenuri, în timp ce al treilea este folosit pentru mentenanţă şi ca rută de ieşire de urgenţă.

Tunelul a fost inaugurat de Regina Elisabeta a II-a şi de Francois Mitterrand, preşedintele Franţei. Cei doi s-au întâlnit pe terminalul Calais.

Pământul îndepărtat pentru a construi terenul a fost transformat într-un parc. Cele şapte milioane de tone de calcar, piatră şi moloz au ajuns în parcul Samphire Hoe, cu o suprafaţă de circa 70 de hectare, situat în sud-estul Angliei.

Un fost pilot de Formula 1, John Surtees, a fost primul care a condus o maşină prin Chunnel. Se întâmpla în 2009.

Tunel dă naştere unor probleme legate de imigraţia ilegală. În 2008, patru bărbaţi au reuşit să pătrundă în tunel, din partea franceză, şi să parcurgă câţiva kilometri până când au fost zăriţi de un mecanic de tren care a alertat autorităţile.

Sursă: Mental Floss