Avionul, succesor al deja celebrului Solar Impulse, are patru motoare electrice şi a fost dezasamblat în vederea transportului în Emiratele Arabe Unite.
„Sunt emoţionat, pentru că este într-adevăr un moment magic, un moment important. Este debutul misiunii noastre în jurul lumii. Lucrăm de 12 ani la acest proiect”, a declarat unul dintre iniţiatorii programului, elveţianul André Borschberg.
Deşi este conceput pentru a rezista la turbulenţe puternice, avionul solar se manevrează uşor, având o anvergură de 72 de metri – la fel ca un Airbus A380 – şi o greutate de 2.300 de kilograme.
După ce va ajunge pe aeroportul Al Bateen din Abu Dhabi, avionul va fi reasamblat, testat şi reajustat. De la sfârşitul lunii ianuarie, Solar Impulse 2 va efectua câteva zboruri de testare pentru a-şi finaliza pregătirea pentru marea sa călătorie, din martie.
Conceput de doi elveţieni, Bertrand Piccard şi André Borschberg, Solar Impulse 2 este succesorul primului prototip, Solar Impulse 1, care a efectuat mai multe zboruri de lungă durată în Europa, Maroc şi a traversat Statele Unite în 2013 cu mai multe escale, fiind primul avion solar capabil de o astfel de performanţă.
Primul prototip a reuşit să zboare timp de 26 de ore consecutive în 2010, dovedindu-şi capacitatea de a înmagazina suficientă energie în bateriile sale de litiu în timpul zilei, pentru a zbura pe timpul nopţii.
De această dată, Solar Impulse 2 va trebui să zboare peste 120 de ore fără întrerupere, cinci zile şi cinci nopţi, pentru a traversa Oceanul Pacific sau Oceanul Atlantic.
„Evident, marea provocare va consta în traversarea oceanelor. Va pleca din China, cu o previziune meteorologică de 5-6 zile pentru coasta americană, dar va evolua bineînţeles în funcţie de durata zborului. Deci va trebui să se adapteze, să îşi modifice traiectoria, să îşi modifice strategia, iar acestea sunt lucruri care nu au mai fost făcute vreodată”, a precizat Borschberg.
Avionul va pleca din Golful Persic în martie 2015, pentru a profita de condiţiile climatice favorabile, şi se va îndrepta spre est, spre Marea Arabiei, Myanmar, China, Oceanul Pacific, Statele Unite, Oceanul Atlantic, Europa de Sud, Africa de Nord, pentru a reveni la punctul său de plecare. Vor fi efectuate mai multe escale.
Solar Impulse 2 este propulsat de patru motoare electrice, care dezvoltă fiecare 17,5 cai putere, alimentate de 17.248 de celule solare. Ele încarcă în timpul zilei bateriile cu litiu, care au o greutate de 633 de kilograme, oferind avionului o autonomie teoretic nelimitată. Noaptea, viteza sa va fi limitată la 46 kilometri pe oră pentru a nu epuiza bateriile.
Scopul principal al proiectului este acela de a dovedi că energiile „curate” permit „realizarea unor lucruri incredibile”, afirmă iniţiatorii săi.
„Astăzi, graţie unor tehnologii precum cele implicate în proiectul Solar Impulse, putem să înjumătăţim consumul energetic din lume. Soluţiile sunt aici. Acum, ceea ce trebuie făcut, este să îi convingem pe politicieni şi pe industriaşi că aceasta este direcţia în care trebuie să mergem”, a afirmat Bertrand Piccard.
Printre numeroasele constrângeri ale unui astfel de proiect, a trebuit să se ţină cont şi de limitele fizice ale pilotului unic. Cabina de pilotaj a fost mărită (3,8 metri cubi), iar scaunul, de clasă business, a fost înzestrat cu un vas de toaletă sumar. Pentru a permite mici perioade de somn, un „copilot virtual”, ce include un sistem electronic de monitorizare şi alertă, a fost adăugat în cabină. Acesta va trezi pilotul printr-o brăţară cu vibraţii şi va alerta centrul de control, aflat la Payerne, în cazul apariţiei unor probleme.
Sursa: MEDIAFAX