În 70% dintre cazuri, un angajat cu un ten cu aspect sănătos face o impresie mai bună decât un coleg care arată inteligent, sugerează studiul.
Într-un experiment realizat la VU University Amsterdam, 148 participanţi au fost rugaţi să aleagă viitorul conducător al unei firme imaginare, alegerea fiind făcută pe baza fotografiilor modificate digital ale unuia şi aceluiaşi bărbat.
Una dintre imagini era modificată astfel încât să-l facă să pară mai sănătos, iar cealaltă – astfel încât să-l facă să arate mai inteligent.
În 7 cazuri din 10, bărbatul care avea un ten cu aspect sănătos a produs o impresie mai favorabilă decât cel care părea mai inteligent.
„Am arătat că e întotdeauna util, pentru cei care aspiră să fie aleşi în posturi de conducere, să arate sănătoşi, ceea ce explică de ce politicienii şi directorii cheltuiesc adesea mult efort, timp şi bani pentru înfăţişarea lor”, spune prof. Brian Spisak, de la Departamentul de Management şi Organizare al Universităţii.
„Dacă vrei să fii ales într-o funcţie înaltă, a arăta inteligent este «un plus» opţional, în anumite situaţii specifice, în timp ce a arăta sănătos pare să fie important într-un context mai general, într-o varietate de situaţii.”
În cadrul experimentului, de fiecare dată când trebuiau să aleagă între două imagini, participanţilor li s-a spus cu ce provocare specifică urma să se confrunte directorul general pe care urmau să-l aleagă.
Printre cerinţele specificate se numărau: să facă astfel încât compania sa să reprezinte o competiţie agresivă pentru alte firme, să renegocieze un parteneriat-cheie cu o altă companie, să conducă procesul de intrare a companiei pe o piaţă nouă, să supervizeze exploatarea intensivă a unor resurse energetice neregenerabile.
În 69% dintre cazuri, participanţii au ales chipurile cu înfăţişare mai sănătoasă, în detrimentul celor cu înfăţişare mai inteligentă, iar preferinţa a fost la fel de puternică în cazul tuturor provocărilor specificate pentru viitorul lider. Rezultatele studiului au fost publicate în jurnalul Frontiers in Human Neuroscience.
Chipurile mai inteligente au fost preferate în măsură ceva mai mare numai în cazul provocărilor care implicau cel mai înalt nivel de diplomaţie şi inventivitate: renegocierea parteneriatului şi explorarea noii pieţe.
Scopul experimentului a fost explorarea preferinţelor oamenilor în ceea ce priveşte trăsăturile conducătorilor, precum sănătate, inteligenţă, atractivitate. Cercetătorii s-au concentrat asupra trăsăturilor faciale, deoarece acestea furnizează o mare bogăţie de informaţii despre indivizii respectivi.
Sursa: Mail Online