Facebook oferă utilizatorilor săi noi opţiuni privind confidenţialitatea. Ce trebuie să ştiţi
Un dinozaur albastru apare pe ecranul utilizatorilor Facebook şi îi ghidează prin mai multe opţiuni legate de informaţiile personale.
„Ştim că intraţi pe Facebook pentru a lua legătura cu prietenii voştri, nu cu noi. Dar noi ştim cât este de important să controlaţi informaţiile pe care le partajaţi şi cu cine le partajaţi”, a scris, într-un articol pe blogul companiei, Paddy Underwood, reprezentant al Facebook.
Oficialii Facebook au vorbit în iunie despre această modificare a criteriilor de confidenţialitate, după ce reţeaua a fost criticată când a anunţat că va utiliza informaţiile despre site-urile vizitate de utilizatorii săi pentru o mai bună distribuire din punct de vedere al domeniilor de interes a materialelor publicitare afişate fiecărui utilizator în parte.
Potrivit Facebook, utilizatorii vor putea să dezactiveze această funcţie nouă.
Compania a încheiat un acord cu guvernul federal american referitor la un audit legat de maniera în care păstrează datele personale ale utilizatorilor.
Reţeaua Facebook, care are peste un miliard de utilizatori, este adesea dată în judecată şi acuzată că nu protejează îndeajuns datele personale ale utilizatorilor în relaţia cu alte aplicaţii sau cu agenţiile de publicitate.
Cel mai mare proces în care este implicată platforma online în Europa are ca reclamanţi 60.000 de utilizatori. Aceştia au fost convinşi de un fost student din Austria, în prezent jurist, Max Schrems – aflat de trei ani într-un veritabil „război” contra exploatării datelor personale pe internet – să se asocieze plângerii sale depuse în această lună la un tribunal din Viena contra celebrei reţele de socializare.
„Am dat în judecată Facebook pentru politica sa de confidenţialitate, participarea la programul de spionaj Prism al serviciilor secrete americane, funcţia «Graph Search», urmărirea activităţii utilizatorului pe alte pagini decât cele ale reţelei Facebook (prin intermediul butonului «Like»), alături de alte 20 de infracţiuni”, a declarat reclamantul, care îşi finalizează în această perioadă teza de doctorat pe această temă şi tocmai a publicat romanul „Luptă-te pentru datele tale!”.
În august 2011, Max Schrems a denunţat Facebook pentru prima dată pentru deţinere abuzivă de date personale în faţa Autorităţii pentru protecţia vieţii private din Irlanda (DPC), ţară în care se află sediul central european al reţelei de socializare.
Peste 60.000 de internauţi din toată Europa au cerut să se asocieze procesului colectiv care a fost iniţiat apoi la Viena pentru a amplifica demersul din 2011.
Tânărul militant austriac i-a îndemnat pe toţi utilizatorii de Facebook să îi susţină iniţiativa, pe site-ul www.fbclaim.com. Din cauza lipsei de personal care să verifice identitatea fiecăruia, el a limitat pentru moment la 25.0000 numărul acestor susţinători ai săi, care solicită fiecare daune de 500 de euro de la compania Facebook.
Procedura se află abia la început. Tribunalul vienez a cerut Facebook Ireland, filiala europeană a firmei californiene, să ofere un răspuns într-un interval de patru săptămâni.
Pentru Andreas Krish, membru în consiliul pentru protejarea datelor personale din cadrul Cancelariei federale austriece şi preşedinte al iniţiativei din cadrul UE European Digital Rights (EDRI), un lucru este sigur: „Giganţii americani au un avantaj competitiv pe piaţa media şi a reţelelor de socializare din Europa, pentru că folosesc datele personale ale utilizatorilor fără să suporte consecinţe majore”. Această stare de fapt, spune el, ar putea fi schimbată de către justiţie.