Copiii dobândesc capacitatea de a bănui ce gândesc alţii şi ce motive au să se comporte într-un anumit mod – şi să acţioneze planificat pe baza acestor informaţii – cândva între 6 şi 7 ani.
Mai mult, până la această vârstă îşi dau seama că nu sunt obligaţi să aibă încredere în alţii şi nici să fie ei înşişi persoane de încredere – o capacitate pe care cercetătorii o denumesc „teoria strategică a minţii”.
Autorii studiului i-au pus pe copii să joace două jocuri.
În primul joc, care implica două cutii, dintre care una conţinea bomboane, copiii erau fie „expeditori”, fie „destinatari”. Expeditorul ştia care dintre cutii conţinea bomboana, iar destinatarul trebuia să ghicească după ce expeditorul arăta cu degetul spre una dintre cutii.
Dacă destinatarul ghicea corect, păstra bomboana; dacă nu ghicea, bomboana o primea expeditorul. Copiii experimentau şi înţelegeau cu această ocazie că îşi pot înşela partenerul de joc, că acesta îi putea înşela şi că puteau să nu aibă încredere în el etc.
În al doilea joc, copilul şi un asistent trebuiau să aleagă amândoi deodată un număr de abţibilduri (1-5); cel care alegea cel mai puţine le păstra, iar celălalt nu rămânea cu nimic. Dacă alegeau acelaşi număr de abţibilduri, niciunul dintre ei nu le putea păstra. Între 6,5 ani şi 8 ani, copiii deja alegeau câte un singur abţibild, cel mai mic număr posibil, ca să îşi mărească şansele de a-l păstra.
Până la vârsta de 6,5 ani, gândirea copiilor, în timp ce jucau aceste jocuri, era îndeajuns de sofisticată pentru a semăna cu cea a unui adult, spun cercetătorii.
Sursa: Fox News