Ultimul vehicul spaţial automatizat european s-a conectat la Staţia Spaţială Internaţională
Denumit Georges Lemaître în semn de omagiu adus fizicianului belgian care a formulat teoria Big Bang-ului, ATV-5 a fost lansat în noaptea de 29 spre 30 iulie din Guyana franceză la bordul unei rachete Ariane 5, informează AFP. Acest vehicul de tip cargo are o greutate de 20,3 tone şi are dimensiunile unui autobuz.
Coordonat de la Centrul de control al ATV-urilor din Toulouse, deţinut de CNES, cargoul şi-a început marţi după-amiază faza de conectare automatizată la ISS. ATV-ul a fost ghidat de manieră automatizată către ISS prin intermediul sistemului GPS, în condiţiile în care cele două vehicule spaţiale se deplasau pe orbita terestră cu o viteză de 28.000 de kilometri/oră, însă cu o viteză relativă între ele de doar câţiva centimetri pe secundă.
Atunci când a ajuns la o distanţă de 250 de metri de ISS, cargoul european, care are o lungime de 10 metri, şi-a activat sistemul de ghidare cu laser, vizând o ţintă fixată pe staţie. Joncţiunea dintre ATV-5 şi ISS s-a produs la ora 13.30 GMT.
Odată ce sistemele sale electrice şi informatice au fost racordate la cele de pe ISS, uşa de comunicare va fi deschisă între cele două vehicule, iar aerul din ATV va fi curăţat şi filtrat. Cei şase astronauţi de pe staţie (trei americani, doi ruşi şi un german) vor trebui apoi să aducă la bordul ISS încărcătura de 6,6 tone a ATV-ului, dintre care aproape 850 de litri de apă potabilă, 3 tone de carburant şi peste 2,6 tone de alimente, îmbrăcăminte şi echipamente pentru experimente ştiinţifice.
Fiind presurizat în întregime, ATV-ul va servi apoi ca spaţiu de stocare şi loc de experimente suplimentare pentru astronauţi, timp de şase luni. El va contribui, printre altele, şi la ridicarea cu regularitate a orbitei ISS, care, altfel, ar sfârşi prin a se prăbuşi pe Terra.
La începutul anului 2015, cargoul va fi umplut cu deşeurile (nepericuloase) produse la bordul ISS. ATV-ul se va separa de ISS şi va plonja în atmosfera terestră, unde va arde în întregime, alături de toată încărcatura reziduală pe care o transportă.
„Cântecul de lebădă” al ultimului ATV va fi filmat pentru prima dată din interior, graţie unei camere video concepută special pentru a transmite imagini cu ultimele secunde ale cargoului, înainte de a arde alături de acesta.
După ultima misiune a cargourilor ATV, ale căror tehnici automatizate de navigare şi de conectare vor sta la baza altor vehicule spaţiale, ISS va fi aprovizionată de vehiculele ruseşti Progress şi de cargouri operate de firme private americane aflate sub contract cu NASA – SpaceX (Dragon) şi Orbital Sciences (Cygnus).
ATV-urile au aprovizionat cu regularitate ISS începând din anul 2008: Jules Vernes în 2008, Johannes Kepler în 2010, Edoardo Amaldi în 2012 şi Albert Einstein în 2013.
Tehnologiile dezvoltate pentru ATV vor contribui la realizarea Modulului de serviciu al capsulei cu echipaj uman Orion al NASA, care ar trebui să înceapă să transporte astronauţi pe Lună în jurul anilor 2017/2018.
ISS este un proiect spaţial în valoare de 100 de miliarde de dolari, finanţat în principal de Statele Unite ale Americii şi la realizarea căruia participă 16 ţări. Staţia este ocupată în permanenţă, din noiembrie 2000, de echipaje comune.
ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 400 de kilometri, efectuând o rotaţie completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spaţiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.
Sursa: Mediafax