Copiii care ştiu să citească de timpuriu au un avantaj major. Ce a arătat un studiu pe gemeni?
Studiul, publicat în jurnalul Child Development, a fost realizat de cerctători de la University of Edinburgh şi King’s College London.
Cercetătorii au studiat 1.890 de gemeni identici, evaluând capacitatea acestora de a citi corect şi măsurând coeficientul de inteligenţă la vârstele de 7, 9, 10, 12 şi 16 ani.
Deoarece fiecare pereche de gemeni identici avea în comun atât genele, cât şi mediul în care crescuse – aceeaşi familie – orice diferenţă dintre ei în ceea ce priveşte cititul provenea din experienţele pe care nu le avuseseră în comun, de pildă existenţa unui anumit învăţător pentru unul dintre gemeni sau a unui anumit grup de prieteni, care încuraja cititul.
Deosebirile apărute de timpuriu între gemeni în ceea ce priveşte cititul erau legate de diferenţe privind gradul de inteligenţă, mai târziu în viaţă, au constatat cercetătorii. Diferenţele se regăseau atât în ceea ce priveşte inteligenţa verbală (măsurată prin teste de vocabular,de exemplu), cât şi inteligenţa non-verbală (evaluată prin teste de logică).
Rezultatele indică faptul că măsura în care indivizii umani ştiu să citească la vârste mici afectează dezvoltarea intelectuală. Dacă, aşa cum indică rezultatele, capacitatea de a citi de mic determină o inteligenţă mai dezvoltată, atunci implicaţiile pentru educaţie sunt clare, spun cercetătorii: copiii trebuie stimulaţi şi ajutaţi să înveţe să citească devreme, poate chiar înainte de vârsta de 7 ani.
Sursa: Science Daily