Potrivit oamenilor de ştiinţă, chiar şi într-o singură imagine, precum un selfie, micile modificări în dimensiunea feţei pot face ca persoana să pară mai de încredere, dominantă şi atractivă.
Pentru prima dată, cercetătorii au descoperit caracteristicile care sunt asociate cu anumite judecăţi sociale.
Astfel, noul studiu, realizat de cercetătorii de la departamentul de psihologie al Universităţii din York, arată că este posibil să fie prezise cu acurateţe primele impresii, luând în calcul trăsături fizice faciale din poze de zi cu zi, precum cele publicate pe reţelele de socializare.
„Prezentarea modului în care aceste prime impresii pot fi captate din imagini foarte diferite ale chipurilor oferă perspective asupra modului în care creierele noastre obţin aceste percepţii aparent remarcabile”, a declarat profesorul Andy Young, de la departamentul de psihologie, care s-a ocupat de realizarea acestui studiu.
Potrivit studiului, în momentul în care o persoană se uită la chipul altei persoane ilustrat într-o fotografie îşi formează imediat o impresie despre caracterul acesteia din urmă, de exemplu, dacă este prietenoasă, de încredere sau competentă.
Deşi nu este clar cât de corecte sunt, aceste prime impresii pot influenţa comportamentul ulterior. De exemplu, judecăţi în ceea ce priveşte competenţele bazate pe imagini faciale pot prezice rezultatele alegerilor electorale.
Impresiile pe care le creăm prin imagini ale chipurilor noastre („avataruri” sau „selfie-uri”) devin din ce în ce mai importante într-o lume în care se pune foarte mult accentul pe online, oamenii ajungând să se cunoască mai degrabă virtual decât faţă în faţă, spun cercetătorii.
Pentru a investiga baza acestor judecăţi, echipa de cercetători a ales fotografii obişnuite de pe site-uri şi a analizat trăsăturile fizice faciale pentru a dezvolta un model ce ar putea prezice în mod corect primele impresii.
Fiecare dintre cele 1.000 de chipuri au fost descrise în termenii a 65 de trăsături diferite, precum „dimensiunea ochilor”, „lăţimea spâncenelor” etc.
Prin combinarea acestor factori, modelul ar putea explica mai mult de jumătate din variaţiile din evaluarea judecăţilor sociale ale aceloraşi chipuri.
Aceste imagini ilustrează, de asemenea, caracteristici care sunt asociate cu judecăţi sociale particulare.
Studiul, publicat în Proceedings of the National Academy of Science (PNAS), arată cât de importante sunt chipurile şi imaginile specifice cu feţe în crearea unor prime impresii favorabile sau nefavorabile.
Primele impresii sunt create de trei factori distincţi: accesibilitate („Vor să mă ajute sau să mă rănească?”), influenţă („Pot să mă ajute sau să mă rănească?”), tinereţe – atractivitate (poate reprezenta fie un bun partener romantic, fie un rival).
Sursa: Mediafax