Permiţând activarea unui parametru al telefonului, de a urmări traseul parcurs de o persoană, telefonul Apple poate fi folosit pentru colectarea de „date foarte sensibile”, a explicat Ma Ding, directoarea Institutului de securitate a Internetului de la Universitatea pentru securitate publică a poporului.
De exemplu, a detaliat ea în acest lung reportaj difuzat vineri, „dacă utilizatorul este un jurnalist, se pot deduce locurile unde merge acesta sau unde sunt realizate interviuri şi, prin urmare, pot fi văzute domeniile în care lucrează: politic sau economic”.
Potrivit lui Ma, geolocalizarea a milioane de utilizatori de iPhone ar putea permite strângerea de informaţii cu privire la condiţiile de viaţă sau economice ale unei ţări, „chiar secrete de stat”.
Aceasta nu este prima dată când Apple este ţinta presei oficiale în China.
Compania californiană a fost în 2013 ţinta unei campanii orchestrate de presa chineză în numele apărării consumatorilor, care i-a reproşat o proastă calitate a serviciilor sale după vânzare.
Apple a publicat ulterior pe site-ul său de Internet o scrisoare în chineză în care directorul său, Tim Cook, îşi prezenta „scuze sincere”.
Această campanie a profitat atunci de nemulţumirea clienţilor. Dar sâmbătă, internauţii chinezi au primit mult mai critic acuzaţiile CCTV.
„Abia acum descoperă CCTV acest lucru?”, ironizează unul dintre ei, într-un microblog.
Alţi chinezi au acuzat televiziunea publică de faptul că vizează sistemul de operare iOS al Apple neglijând să studieze potenţialele pericole ridicate de alte telefoane intelgente.
„Aproape toate telefoanele inteligente fabricate în China funcţionează cu Android (sistem de operare conceput de Google, n.red.). Este el mai sigur? CCTV ignoră în mod expres acest lucru şi înşală lumea!”, afirmă un alt internaut.
Apple respinge acuzaţia
Apple a reacţionat pe site-ul companiei din China că „nu a lucrat niciodată cu vreo agenţie guvernamentală, din nicio ţară, pentru a crea vreo uşă din spate la produsele sau serviciile companiei”.
Funcţia de localizare este folosită la accelerarea aplicaţiilor proiectate să arate utilizatorilor iPhone unde se află, precum şi să îi ajute în timpul şofatului, pentru a evita aglomeraţia. Această funcţie poate fi oprită, iar informaţiile legate de locul unde se află utilizatorul sunt stocate doar în telefon, protejat de parola acestuia, nefiind disponibile pentru alte persoane, a precizat compania americană.
„Apreciem efortul televiziunii CCTV de a ajuta la educarea clienţilor în acest domeniu pe care îl considerăm foarte important. Dorim să ne asigurăm că toţi clienţii din China cunosc ce facem şi ce nu facem atunci când este vorba despre confidenţialitate şi date persoane”, potrivit comunicatului Apple.
Apple, Microsoft, Google şi Facebook se află printre companiile americane criticate de presa de stat din China, pe fondul escaladării acuzaţiilor legate de spionaj cibernetic şi hacking.
Tensiunile au apărut în urma punerii sub acuzare a cinci ofiţeri de armată chinezi, pentru că ar fi pătruns în sistemele IT ale unor companii americane, precum şi a dezvăluirilor făcute anul trecut de fostul contractor al Agenţiei Naţionale de Securitate din SUA Edward Snowden.
Luna trecută, un comentariu de pe un microblog al publicaţiei People’s Daily afirma că Apple, Microsoft, Google şi Facebook au colaborat la un program american secret de monitorizare a Chinei.
Televiziunea de stat CCTV a relatat anterior că autorităţile unei provincii chineze au fost sfătuite de un profesor să nu cumpere computere cu sistemul Windows 8, din cauza posibilelor riscuri legate de securitatea informaţiilor.
Informaţiile referitoare la iPhone au venit după ce autorităţile centrale chineze au cerut unor trei operatori de telefonie mobilă de stat să reducă cheltuielile de marketing, întrucât cheltuiesc prea mult pentru subvenţionarea şi promovarea unor aparate de tipul telefoanelor Apple, au declarat surse apropiate situaţiei.
Compania China Mobile Communications a început comercializarea iPhone în ianuarie, după şase ani de negocieri.
Reducerea subvenţiilor ar face mai costisitoare produse precum iPhone sau Galaxy S5 al Samsung, favorizând producătorii autohtoni de telefoane mai ieftine, ca Xiaomi, Lenovo şi Coolpad Group.