Folosirea unor termeni metaforici legaţi de gust în locul unor cuvinte sinonime, folosite în sensul lor propriu, dă mai multă greutate vorbelor unei persoane şi o face să pară mai influentă, susţin membrii unui grup de cercetători din SUA şi Germania.
Procesele cerebrale implicate în cele două cazuri sunt diferite, spun cercetătorii. Ei au înregistrat activitatea cerebrală a 37 de participanţi, pe care îi rugaseră să citească propoziţii care includeau metafore „gustative” folosite în mod obişnuit.
Apoi, fiecare asemenea cuvânt folosit în sens metaforic a fost înlocuit cu un sinonim utilizat în sensul său literal; de exemplu, „i-a aruncat o privire dulce”a fost înlocuit cu „i-a aruncat o privire tandră”.
Rezultatele au arătat că frazele ce conţineau cuvinte care evocau gustul activau arii cerebrale despre care se ştie că sunt asociate cu procesarea emoţiilor – de exemplu, amigdala; de asemenea, activau zone implicate în actul fizic al gustării, precum cortexul gustativ.
Limbajul uman utilizează frecvent asocierea cu senzaţii fizice sau obiecte atunci când se referă la noţiuni abstracte precum timpul, înţelegerea sau emoţiile, spun cercetătorii. De exemplu, a fi îndrăgostit este o stare adesea descrisă prin termeni de genul „bolnav” sau „cu inima străpunsă de o săgeată”
Tot astfel, „dulce” are o componentă fizică mult mai pronunţată decât „tandru”.
Aceste asocieri ne influenţează creierul la nivel emoţional, ceea ce poate spori impactul unei fraze şi poate conferi celor ce le folososc un avantaj în comunicare.
Sursa: Mail Online