Vlad Ţepeş – înmormântat în Italia? E o speculaţie, susţin mai mulţi specialiştii
Conform unei ştiri apărute în cotidianul italian Il Mattino, rămăşiţele domnitorului Vald Ţepeş s-ar găsi într-un mormânt aflat într-o capelă a bisericii Santa Maria La Nova din Napoli.
Ipoteza este susţinută de Raffaele Glinni, de fratele său, Giandomenico Glinni, cercetător la Universitatea din Tallinn, Estonia, şi de Nicola Barbatelli, director al Museo delle Antiche Genti, din Italia.
Aceştia cred că, spre deosebire de ipoteza cea mai cunoscută asupra morţii domnitorului – că acesta ar fi murit într-o bătălie cu turcii, în timpul ultimei sale domnii, foarte scurte, în 1476, şi că ar fi fost înmormântat, probabil, la Mânăstirea Comana – Vlad Ţepeş ar fi fost luat prizonier de turci, răscumpărat de fiica sa Maria Balsa, căsătorită cu un nobil napolitan, şi adus în Italia, unde a şi murit.
Pe placa de marmură a unuia dintre mormintele din capelă sunt sculptaţi un dragon şi doi sfincşi: dragonul, după spusele autorilor noii ipoteze, ar evoca Ordinul Dragonului, din care făcuse parte tatăl lui Vlad Ţepeş, iar sfincşii ar fi o reprezentare a oraşului Thebes, al cărui nume putea fi scris şi Tepes. În opinia cercetătorilor din Italia şi Estonia, acestea ar fi dovezi ale faptului că acolo este înmormântat domnitorul.
Dar, după apariţia ştirii, au apărut şi opinii care contrazic aceste idei.
Istoricul de artă Tomaso Montanari, scriind în publicaţia italiană Il Fatto Quotidiano, pune la îndoială credibilitatea profesională a autorilor ipotezei, amintind că ei că mai au la activ unele „descoperiri” uluitoare (în 2009, au susţinut că au au descoperit un nou autoportret al lui Leonardo da Vinci).
Raffaele Glinni este un avocat, autoproclamat „istoric”; numele său şi cel al fratelui său apar pe un website numit Mysterious Lucania, unde sunt tratate subiecte controversate, uneori cu accente mistico-oculte (cavalerii templieri, masoneria etc.), care fascinează o anumită categorie de public, arată autorul blogului The BS Historian, care scoate la iveală unele puncte slabe ale ipotezei:
- conexiunea sfincşi/Thebes/Tepes este foarte trasă de păr, consideră bloggerul, de vreme ce Thebes este numele unui oraş grec, iar Tepes (de fapt, Ţepeş) este supranumele în limba turcă dat domnitorului, însemnând „cel ce trage în ţeapă.”
- nu există suficiente dovezi care să arate că Maria Balsa – deşi a existat o nobilă cu acest nume – ar fi fost fiica lui Vlad Ţepeş.
Autorii noii ipoteze mai spun că dragonul de pe piatra de mormânt este o caracteristică neobişnuită, care nu ar fi apărut pe mormintele unor nobili italieni. Dimpotrivă, susţine pe blogul său un alt comentator, Jason Colavito: există documente istorice care asociază dragonul cu blazonul lui Matteo Ferrillo, socrul Mariei Balsa. De altfel, se cunosc cel puţin două alte exemple de nobili italieni – Buffardo Cicinella din Florenţa şi Ludovico de Caccialupo din Bologna – care aveau blazoane cu dragoni. Deci, dragonul nu este în niciun caz un simbol neobişnuit şi secret.
Deşi aceste argumente clatină serios credibilitatea ipotezei, biserica Santa Maria La Nova a cunoscut, după apariţia ştirii, un mare aflux de vizitatori, unii propunând chiar să fie organizate tururi tematice bazate pe legenda lui Dracula.
Sursa: Discovery News