În perioadele de criză economică, oamenii devin mai rasişti. Cum ne schimbă sărăcia percepţia chipului celorlalţi
Un studiu recent efectuat la Universitatea din New York a stabilit că, în perioade de recesiune, oamenii percep chipurile persoanelor de altă etnie în mod distorsionat, ca fiind „mai închise la culoare” şi cu trăsături faciale mai pronunţate, fenomen care sporeşte probabilitatea discriminării.
Astfel, „sărăcia resurselor” modifică percepţia pe care o au oamenii asupra chipului celorlalţi, studiul cercetătorilor americani confirmând un studiu din 2013, conform căruia rasismul a luat amploare în Marea Britanie, în urma dificultăţilor economice.
Cercetătorii David Amodio şi Amy Krosch au efectuat patru experimente, la care au participat 285 de americani albi, şi au descoperit că oamenii percep diferit chipurile într-o perioadă de criză.
„Este bine cunoscut că inegalităţile socio-economice dintre americanii albi şi minorităţile rasiale au crescut considerabil în condiţii de sărăcie economică. Descoperirile noastre indică faptul că penuria modifică modul în care oamenii percep vizual rasa altei persoane – iar această deformare perceptuală contribuie la inegalităţi„, a declarat profesorul David Amodio.
În primul experiment, participanţii au privit fotografii ale unor chipuri care variau de la închise la culoare până la albe, apoi au fost întrebaţi dacă fiecare chip din fotografie era închis la culoare sau alb.
Persoanele care aveau convingerea că persoanele albe trec prin dificultăţi economice, în timp ce oamenii cu pielea închisă la culoare prosperă, aveau o probabilitate mai mare de a percepe oamenii de etnie mixtă ca având pielea mai închisă la culoare decât în realitate.
În al doilea experiment, conceptul de criză economică a fost introdus în mod inconştient, alături de mesaje subliminale precum „sărăcie”, „criză” şi „limitat”. Oamenii de ştiinţă au descoperit că, în această situaţie, voluntarii aveau o probabilitate mai mare de a percepe oamenii de etnie mixtă ca având pielea mai închisă la culoare decât atunci când aceste mesaje nu erau introduse.
În al treilea experiment, oamenii cu dificultăţi economice au perceput chipurile ca având pielea mai închisă la culoare şi cu trăsături „afrocentrice” mai pronunţate decât persoanele care nu se confruntau cu probleme financiare.
În testul final, participanţii au alocat mai puţini bani persoanelor percepute ca având pielea „mai închisă la culoare” atunci când existau probleme financiare.
Potrivit studiului, publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences, „rezultatele sugerează că sărăcia economică schimbă percepţia vizuală a indivizilor asupra americanilor de culoare, ceea ce accentuează discriminarea, iar acest proces ar putea agrava inegalităţile socio-economice„.
Surse: Mediafax, Daily Mail, The Atlantic