Home » D:News » Aţi văzut vreodată o caracatiţă cu braţele înnodate? Cercetătorii au aflat de ce nu se întâmplă asta niciodată

Autor: Mihaela Stanescu 05.16.2014
În desenele animate vedem caracatiţe înnodându-se în propriile braţe, dar, în realitate aşa ceva nu se întâmplă niciodată. Oamenii de ştiinţă din Israel au descoperit, recent, de ce braţele numeroase, lungi şi flexibile ale acestor creaturi nu se încurcă între ele.

Carcatiţele au 8 braţe, dar acestea nu se încurcă vreodată între ele. E vorba numai de un control excelent din partea creierului? Se pare că nu; deşi caracatiţele sunt considerate animale foarte inteligente, oamenii de ştiinţă cred că, de fapt, creierul lor, deşi exercită un bun control asupra braţelor (unul dintre motivele pentru care caracatiţele sunt prădători foarte eficienţi) nu ar şti cu precizie, în  fiecare moment, unde se află fiecare braţ. Şi totuşi, acestea nu se înnoadă niciodată, deci trebuie să fie vorba despre un alt mecanism de control.

Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Ebraică din Ierusalim spun că acest fenomen se datorează faptului că ventuzele cu care sunt presărate braţele se prind de orice, numai de pielea caracatiţei nu. Se crede că ventuzele sunt inactivate temporar atunci când detectează o anumită substanţă chimică secretată de pielea animalului.

Cercetătorii s-au declarat „foarte surprinşi de soluţia simplă ş genială a caracatiţelor la o problemă potenţial foarte complicată.”

Specialiştii au studiat braţele amputate ale caracatiţelor, profitând de faptul că aceste braţe rămân vii şi funcţionale mult timp după separarea de corp.

Este evident că, în această situaţie, ele nu mai sunt controlate de creier; totuşi, braţele amputate pot încă să se mişte şi să se prindă cu ventuzele de alte obiecte – dar nu de alte braţe de caracatiţă, atâta timp cât acestea au piele pe ele. Dacă pielea este îndepărtată, atunci braţele cu ventuze se prind de ele fără probleme.

De asemenea, dacă au de-a face cu o bucată de piele de caracatiţă aşezată într-o farfurie de plastic, braţele se prind de plastic, dar nu de bucata de piele.

Alte experimente arată că ar fi vorba de o anumită substanţă chimică secretată de piele, care împiedică ventuzele de pe braţele caracatiţelor să se ataşeze de ea.

În fine, studiul cercetătorilor israelieni – publicat în  Current Biology – mai arată că, totuşi, caracatiţele vii sunt capabile să ocolească acest mecanism de blocare a ataşării braţelor între ele, ceea ce, cred specialiştii, ar putea fi util în cazul în care aceste animale – care sunt canibale, adică îşi consumă ocazional şi semenii – găsesc o bucată de carne de caracatiţă pe care vor să o mănânce.

Anthony Fauci se îndoiește că Rusia a făcut toate testele necesare pentru noul vaccin