La ce e bună şcoala: cercetătorii au descoperit impactul extraordinar pe care îl poate avea asupra sănătăţii
Persoanele care au la activ mai mulţi ani de şcoală au o „rezervă cognitivă” mai mare, spun specialiştii, ceea ce însemnă că ei au un risc mai mic de a rămâne cu sechele permanente în urma unui traumatism cranian.
Creierele lor sunt mai „rezistente” la efectele produse de traumatism, fiind capabile în mai mare măsură să-şi menţină funcţionarea normală, în ciuda leziunilor.
Cercetătorii nu ştiu exact de ce se întâmplă aşa, dar cred că e vorba despre faptul că „antrenamentul” mai activ sau mai eficient al creierului, realizat în cursul mai multor ani de şcoală, îi consolidează modul de funcţionare
„După asemenea leziuni, unii oameni rămân cu probleme invalidante toată viaţa şi nu mai sunt în stare să lucreze, în timp ce alţii îşi revin complet”, spune unul dintre autorii studiului, dr. Eric Schneider, de la Johns Hopkins School of Medicine şi membru al American Academy of Neurology.
„Înţelegem unii dintre factorii care determină aceste diferenţe, dar nu putem explica în întregime deosebirile. Aceste rezultate ar putea oferi una dintre explicaţii.”
Cercetătorii, care şi-au publicat studiul în jurnalul Neurology, au studiat 769 de persoane care suferiseră traumatisme craniene – majoritatea prin căderi sau accidente de circulaţie.
Pacienţi studiaţi au fost grupaţi după nivelul lor de educaţie: 24% nu terminaseră liceul, 51% aveau între 12 şi 15 ani de şcoală, iar 25% aveau studii universitare, cel puţin de scurtă durată.
La un an după accident, 28% dintre pacienţi nu mai prezentau nicio problemă şi şi-au putut relua activitatea profesională sau studiile.
Dar proporţia de recuperări nu a fost egală la toate cele 3 grupuri: doar 10% dintre cei care nu terminaseră liceul au scăpat fără sechele, faţă de 31% dintre cei care mergeau la facultate şi 39% dintre cei care deja avea o o diplomă universitară.
Calcule statistice realizate de cercetători arată că şansele de a se recupera complet ale celor cu diplomă universitară erau de 7 ori mai mari comparativ cu cele ale persoanelor care nu terminaseră liceul; chiar şi în cazul celor care făcuseră doar un an-doi de facultate, şansele erau de 5 ori mai mari.
Autorii studiului spun că e necesar să afle mai multe despre modul în care educaţia ajută creierul să se recupereze în urma leziunilor, iar înarmaţi cu aceste cunoştinţe, medicii i-ar putea ajuta mai eficient pe pacienţii cu traumatisme craniene să se recupereze.
Sursa: Mail Online