Conform celui mai recent studiu MEDNET Marketing Research Center, aproape 85% dintre persoanele intervievate din mediul urban au spus că îşi vor petrece zilele libere de Paşte cu membrii familiei, în localitatea de domiciliu, la rude, prieteni sau ieşind la iarbă verde. Ca tendinţă, persoanele intervievate cu vârsta între 18 şi 35 de ani, pe lângă timpul petrecut acasă, în familie, obişnuiesc să-şi facă timp şi pentru prieteni.
Comparativ cu anul 2013, bugetul mediu alocat sărbătoririi Paştelui nu a crescut semnificativ din punct de vedere statistic, suma medie situându-se în jurul valorii de 359 de lei în 2014, faţă de 358 de lei anul trecut.
Tradiţia vopsirii ouălor în casă este respectată de 64,8% dintre orăşenii intervievaţi, în timp ce 17,2% dintre respondenţi au spus că preferă să cumpere ouăle roşii din magazin.
Aproape 50% dintre respondenţi vor cumpăra cozonacul pentru Paşte, iar 33,6% au spus că îl vor pregăti în casă. În ce priveşte pasca şi drobul, cei mai mulţi dintre consumatorii acestor produse au spus că le pregătesc în gospodărie (34,0% pasca şi 42,8% drob). La polul opus se situează vinul, care este cumpărat de aproape 50% dintre orăşenii intervievaţi.
Aproape jumătate (49,0%) dintre respondenţi intenţionează să cumpere carne de miel sau ied pentru a sărbători Învierea Domnului. Numărul consumatorilor de carne de miel sau ied creşte dacă sunt luaţi în calcul şi cei 7,1% care primesc acest tip de carne de la familie sau prieteni, dar şi cei 2% care cresc iezi sau miei în propria gospodărie, conform studiului citat.
Totodată, 5,3% dintre respondenţi au spus că nu îşi permit din punct de vedere financiar să cumpere carne de miel sau ied.
Unii dintre cei intervievaţi au spus că nu intenţionează să consume carne de miel sau ied cu ocazia Sărbătorilor Pascale şi vor alege alternative mai „economice”, cum ar fi carnea de pui sau porc.
Cu ocazia Paştelui, aproape 70% dintre persoanele intervievate au declarat că intenţionează să cumpere cadouri celor dragi.
Principalul „beneficiar” al acestor cadouri este soţul/soţia sau iubitul/iubita, peste 60% dintre respondenţi oferind „perechii lor” daruri de Paşte. De asemenea, mai mult de jumătate dintre aceştia au declarat că vor oferi cadouri atât părinţilor (58,4%), cât şi copiilor sau nepoţilor (57,7%).
„Dar, atunci când ne referim la familiile cu copii, principalul «beneficiar» al cadourilor de Paşte devine copilul”, se mai arată în studiu.
În ceea ce priveşte tipurile de cadouri pe care le vor oferi de Paşte celor dragi, cei mai mulţi dintre orăşenii intervievaţi spun că vor opta pentru produse alimentare (ciocolată, cafea, dulciuri etc.), îmbrăcăminte, accesorii vestimentare, accesorii speciale pentru masa de Paşte (faţă de masă, pahare, şerveţele etc.) sau încălţăminte.
Peste jumătate dintre persoanele intervievate au declarat că intenţionează să-şi cumpere de Paşte îmbrăcăminte, încălţăminte sau accesorii. Ca tendinţă, tinerii cu vârsta între 18 şi 25 de ani sunt mai dispuşi să investească în propria garderobă, respectând tradiţia de a te „înnoi de Paşte”.
Ca şi anul trecut, peste 50% dintre respondenţi nu vor primi beneficii suplimentare de la locul de muncă. Conform studiului, 15,2% dintre persoanele intervievate care sunt angajate au spus că vor primi primă de Paşte în bani, 11,2% că vor beneficia de tichete cadou şi 4,9% că vor primi produse cadou.
Studiul a fost realizat online, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional – urban, în perioada 4-8 aprilie. Autorii studiului au intervievat 663 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 şi 55 de ani. Marja de eroare a studiului este de ±3,81%.
Românii vor cheltui pentru vacanţe de Paşte 11 mil. euro;destinaţiile interne s-au scumpit cu 12-15%
Peste 90.000 de români vor pleca în vacanţe de Paşte, majoritatea în ţară, şi vor cheltui aproape 11 milioane de euro, hotelurile şi pensiunile din destinaţiile interne mărind tarifele faţă de anul trecut cu 12-15%, rezultă din datele transmise de Federaţia Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Astfel, aproape 87.000 de români vor merge în staţiuni din ţară de Paşte, nivel similar celor de anul trecut.
Proprietarii de structuri de cazare din ţară aşteaptă, potrivit FPTR, încasări de peste 28 de milioane de lei în minivacanţa de Paste, cu 14% mai mult comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Din aceste date, corelate cu estimările federaţiei de anul trecut, rezultă că hotelurile şi pensiunile din România au mărit tarifele cu 12-15% în acest an.
Contactat de MEDIAFAX, vicepreşedintele FPTR, Dragoş Răducan, a afirmat că hotelierii nu au mai putut ţine tarifele constante, aşa cum au făcut-o în ultimii ani, din cauza scumpirilor din această primăvară.
„În ultimii ani, din cauza scăderii puterii de cumpărare şi, implicit, a reducerii numărului de turişti, proprietarii de structuri de cazare au ţinut tarifele constante sau le-au crescut cu 1-2% pe an. Scumpirile din această primăvară a obligat hotelierii să majoreze tarifele, pentru că nu mai puteau face faţă cheltuielilor”, a explicat Răducan.
El a spus că alături de cei 28 de milioane de lei cheltuiţi pentru cazare, românii mai alocă alte 21 de milioane de lei pentru transport, masă şi alte cheltuieli. În total, cheltuielile ajung la aproape 50 de milioane de lei, respectiv 11 milioane de euro.
În topul preferinţelor turiştilor se află, ca de obicei, pensiunile, unde sunt aşteptaţi peste 63.000 de turişti.
Datorită capriciilor vremii care permit practicarea sporturilor de iarnă în această perioadă, staţiunile montane vor fi şi ele solicitate de românii care vor să petreacă Paştele la înălţime şi să schieze.
Chiar dacă hotelierii au pus la dispoziţie 25.000 de locuri, doar 15.000 de turişti vor ajunge la munte de Paşte.
În staţiunile balneare sunt aşteptaţi aproximativ 10.000 de turişti, iar pe Litoral, deşi hotelierii au pregătit 2.000 de locuri pentru Paşte, sunt rezervate doar 10% dintre ele.
Deşi Delta Dunării nu este o destinaţie solicitată pentru petrecerea sărbătorilor pascale, din cele 550 de locuri disponibile, 50% sunt rezervate până la această dată.
„În ultimii ani, cheltuielile se extind în această perioadă cu bugetul alocat distracţiilor şi meselor festive. Bugetul mediu de cheltuieli estimat pentru alte servicii în afară de cazare şi mic dejun este de 100 de lei pe zi, astfel că în această perioadă se aşteaptă încasări suplimentare de peste 21 milioane de lei”, se mai arată în comunicatul Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR).
Deşi agentiile de turism au pus la dispoziţia turiştilor aproximativ 8.000 de locuri pentru destinaţii externe, vremea şi numărul mic de zile libere au făcut ca doar 50% din ele să fie vândute. Ţările care atrag cei mai mulţi români de Paşte sunt Grecia, Bulgaria şi Austria.
Sursa: Mediafax