Pentru acest experiment, cercetătorii francezi au utilizat 12 viori: şase moderne şi şase vechi, dintre care cinci erau Stradivarius.
Ei au cerut muzicienilor să aleagă acea vioară care le plăcea cel mai mult şi cu care ar fi preferat să cânte într-un turneu de concerte.
Violoniştii au testat toate instrumentele într-o sală de concerte de 300 de locuri şi, apoi, într-o sală mai mare din Paris, au precizat autorii acestui studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.
Fiecare sesiune de testare a durat peste o oră, iar muzicienii nu puteau să identifice vizual instrumentele, întrucât cele noi fuseseră tratate pentru a părea vechi.
Autorii studiului, printre care s-a aflat şi Claudia Fritz de la Institutul Jean le Rond d’Alembert din Paris, au precizat că şase din 10 instrumentişi au ales o vioară modernă ca instrument preferat. Unul dintre acele instrumente moderne s-a detaşat, de altfel, în fruntea preferinţelor participanţilor.
Atunci când au comparat calităţile viorii alese în cadrul acestui test cu fosta lor vioară preferată, muzicienii au spus, în majoritatea lor, că instrumentul nou era superior.
Niciunul dintre cei 10 violonişti nu a ghicit vârsta instrumentelor testate şi nu a putut să facă diferenţa între viorile vechi şi cele moderne.
Rezultatele studiului contrazic opinia, considerată până acum de necontestat, potrivit căreia viorile Stradivarius au calităţi tonale ce nu pot fi egalate de instrumentele moderne, afirmă autorii studiului.
Realizate de maestrul artizan Antonio Stravidarius, în secolul al XVII-lea, aceste viori valorează multe milioane de dolari. „MacDonald”, una dintre cele mai renumite viole Stradivarius, scoasă la vânzare într-o licitaţie la sfârşitul lunii martie, ar putea fi tranzacţionată cu peste 45 milioane de dolari.
Prin comparaţie, cele mai bune viori fabricate în zilele noastre valorează 50.000 de dolari.
Muzicienii şi oamenii de ştiinţă au încercat de multă vreme să explice motivul pentru care sunetul instrumentelor Stradivarius este atât de bun. Diverse teorii au fost propuse – unele insistă asupra lemnului utilizat, altele pe acustica vechilor castele şi catedrale, iar altele pe folosirea unui lac special pentru viori.
Alţi experţi au avansat ideea potrivit căreia mica eră glaciară din Europa care s-a produs între 1645 şi 1715 ar fi influenţat pozitiv calitatea lemnului folosit la fabricarea acestor instrumente muzicale.
Sursa: Mediafax