Pentru a detecta persoanele care conduc sub influenţa alcoolului, poliţiştii recurg la un test compus din 3 sarcini: urmărirea unui pix cu ochii în timp ce ofiţerul îl deplasează înainte şi înapoi, efectuarea a nouă paşi în care vârful unui picior atinge călcâiul celuilalt picior (şi înapoi) şi statul într-un picior timp de 30 de secunde. Acest test detectează 88% din şoferii care conduc sub influenţa alcoolului.
Totuşi, un studiu publicat în jurnalul Psychopharmacology arată că acest test detectează doar 30% dintre şoferii care conduc sub influenţa THC-ului, ingredientul activ din marijuana. Se pare că abilitatea acestui test de a detecta persoanele care au fumat canabis depinde de cât de obişnuită este respectiva persoană să consume acest drog.
Cercetătorii subliniază că prezenţa THC-ului în sânge este asociată unui risc de 2 ori mai mare de a face accident. Totuşi, oamenii de ştiinţă subliniază că prezenţa alcoolului în sânge este asociată unui risc de 20 de ori mai mare de a face un accident, motiv pentru care specialiştii recomandă folosirea resurselor pentru a detecta persoanele care conduc sub influenţa alcoolului.
Experţii afirmă că diferenţa de risc vine din faptul că şoferii beţi tind să-şi supraestimeze abilităţile, pe când cei care au consumat marijuana tind să aibă reacţia inversă. Specialiştii afirmă că oamenii ar trebui să fie convinşi să nu ameste canabisul cu alcoolul şi să nu consume acest drog departe de casă.
Ofiţerii de poliţie din Washington şi Colorado, cele două state americane în care consumul de canabis a fost legalizat, au fost antrenaţi să detecteze persoanele care consumă sub influenţa marijuanei, însă un avocat de la o firmă din Denver specializată în probleme asociate marijuanei afirmă că nu s-a înregistrat o creştere a cazurilor în care şoferii au condus sub influenţa acestui drog. „Oamenii conştientizează că statul Colorado se află sub microscop de când a fost legalizată marijuana, şi că este datoria noastră să fim responsabili”, a declarat avocatul pentru revista Time.
Surse: Newser, New York Times, Time, NHTSA