Alison Jing Xu, de la University of Toronto – Scarborough, Canada (UTSC) şi Aparna Labroo de la Northwestern University, SUA, au întreprins un studiu asupra corelaţiei dintre iluminat şi emoţiile umane, rezultatele fiind pe alocuri paradoxale.
Studii anterioare arătaseră că, în zilele însorite, oamenii sunt mai optimişti în privinţa evoluţiei acţiunilor la bursă, spun că se simt mai bine şi sunt mai săritori, pe când expunerea îndelungată la zilele întunecoase şi mohorâte de iarnă poate duce la instalarea tulburării afective sezoniere, aminteşte Alison Jing Xu. Dar, contrar acestor rezultate, propriile ei cercetări au arătat că în zilele însorite oamenii predispuşi la depresie devin şi mai deprimaţi, iar rata sinuciderilor atinge maximul la sfârşitul primăverii şi în cursul verii.
Xu şi Labroo au cerut participanţilor la studiu să evalueze o serie de particularităţi – iuţeala unui sos, agresivitatea unui personaj negativ fictiv, gradul de atractivitate a altor persoane, emoţiile produse de anumite cuvinte şi gustul a două sucuri – în condiţii de iluminat diferite.
Rezultatul: în lumină puternică, senzaţiile şi emoţiile au fost resimţite mai acut.
Într-o cameră puternic luminată, participanţii au vrut sosul mai iute, au găsit că personajul negativ era mai agresiv, iar femeile erau mai frumoase, s-au simţit mai bine auzind cuvinte pozitive şi mai rău auzindu-le pe cele negative şi au băut mai mult din sucul caracterizat drept bun şi sănătos şi mai puţin din cel nepotrivit.
Xu spune că este posibil ca efectul pe care îl are lumina intensă asupra sistemului nostru emoţional să se datoreze faptului că această lumină puternică este percepută şi drept căldură, iar impresia de căldură ne intensifică emoţiile, amplificând reacţiile noastre la diferiţi stimuli, veniţi din partea unor produse sau a unor persoane.
Majoritatea hotărârilor noastre sunt luate la lumină puternică, aşa că atenuarea intensităţii luminii ne-ar putea ajuta să luăm decizii mai raţionale şi chiar să întreprindem negocieri cu mai mult succes.
Aceste descoperiri şi-ar putea găsi aplicaţii şi în domeniul comerţului, spune Xu; comercianţii ar putea modifica iluminatul în magazine în funcţie de natura produselor pe care le vând.
„Dacă vând produse cu o intensă conotaţie emoţională, precum flori sau verighete, atunci are sens să îşi lumineze magazinul cât se poate de puternic”, spune ea.
Sursa: Science Daily / Foto: Hepta