Fundaţia „Un copil, o speranţă” (UCOS) din municipiul Sibiu se ocupă, de 12 ani, de recuperarea copiilor cu autism, sindrom Down şi deficienţe psiho-neuro-locomotorii, punând în aplicare diferite tehnici axate atât pe nevoile copiilor, dar şi pe implicarea părinţilor în recuperare, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Cea mai nouă metodă folosită constă în implicarea câinilor în terapia copiilor.
Preşedintele fundaţiei, Elena Tudorache, a afirmat într-o conferinţă de presă, că organizaţia a ajuns să pună în aplicare această metodă după ce la fundaţie a sosit o tânără, Alexandra, care, având în familie un copil cu autism, a pregătit doi câini special pentru a interacţiona cu nepoţelul ei.
„Când a venit, am urmărit reacţia câinilor, a copiilor, a părinţilor şi mare ne-a fost mirarea când am văzut că doi dintre copiii cu autism care nu interacţionau cu nimeni au interacţionat cu câinii„, a explicat Elena Tudorache.
Ea a povestit că unul dintre băieţii din centru, care nu vorbea niciodată altfel decât în şoaptă, a început să strige numele câinelui cu voce tare când i s-a explicat că doar aşa câinele îl va auzi şi îi va răspunde.
Al doilea băieţel s-a ataşat de cel de-al doilea cîine, fiind singura fiinţă pe care a privit-o vreodată în ochi.
Aceste lucruri se întâmplau la începutul anului trecut şi, de atunci, cei doi câini fac parte, zi de zi, din activitatea centrului, fiind parte a terapiei aplicate copiilor cu nevoi speciale.
Cei doi câini, din rasa Golden Retriever, se numesc Aksel şi Lucky şi au patru, respectiv patru ani şi jumătate, pregătirea lor pentru a putea lucra cu copiii fiind constantă.
„Au existat reticenţe, a existat teamă din partea copiilor. Este o dată teama înnăscută, teama dobândită, dar treptat, treptat copiii au început să-i accepte, iar câinii să accepte copiii, la rândul lor. Vă daţi seama cum era să vezi 40 de kilograme de câine fugind spre un copil de doi ani. Faptul că pacienţii cu autism, copiii, interacţionează cu câinii deşi nu o fac cu nimeni altcineva este acceptarea necondiţionată din partea câinilor. Aceştia îi privesc pe toţi copiii la fel, indiferent de statut social, dizabilitate sau boală, indiferent de cum arată”, a povestit Alexandra, tânăra care deţine câinii şi care se ocupă, împreună cu ei, de terapia copiilor.
Ea are 24 de ani şi este studentă în ultimul an la Medicină, dorind să facă, ulterior, neuropsihatrie.
Alexandra a menţionat că Aksel şi Lucky sunt singura echipă canină din ţară care se ocupă constant, într-un centru de specialitate, zi de zi, de terapia copiilor.
„Mai sunt trei câini în Cluj-Napoca şi unul la Constanţa care se ocupă de astfel de tehnici de terapie, dar merg în vizită la copiii cu probleme sau la centre de specialitate, fără ca acest lucru să se întâmple constant, într-un centru, zi de zi”, a explicat Alexandra.
Ea a adăugat că cei doi câini vor fi acreditaţi, în luna martie, în urma unui concurs cu 13 probe care va fi susţinut la Cluj-Napoca, urmând ca Lucky şi Aksel să aibă şi „hârtiile oficiale” prin care pot face terapie.
În plus, Alexandra se ocupă de pregătirea a trei noi câini, femele de trei luni, care au fost donate centrului de o familie din judeţul Sibiu.
Centrul de recuperare al UCOS are o capacitate de 45 de copii, încercându-se lărgirea acestei capacităţi printr-un proiect cu fonduri europene, în valoare de 250.000 de euro. Răspunsul final de la autorităţile europene privind finanţarea acestui proiect este aşteptat în luna februarie.
Elena Tudorache a precizat că, dacă se implementează acest proiect, centrul de recuperare va avea o capacitate de 60 de locuri, organizaţia având pe lista de aşteptare peste 25 de copii care ar necesita terapie de lungă durată pentru recuperare.
Elena Tudorache a apreciat că în ultimii ani în judeţul Sibiu a crescut foarte mult numărul cazurilor de copii cu autism şi sindrom Down.
„Dacă în 2006 aveam 76 de copii cu autism în judeţul Sibiu, anul trecut au fost 126 şi ştim sigur că nu toţi sunt diagnosticaţi. Şi la noi la centru au crescut solicitările. În 2013 am avut 17 noi cazuri de copii autişti”, a declarat Elena Tudorahe.
Potrivit acesteia, de la înfiinţare centrul a reuşit recuperarea a 71 de copii cu probleme psiho-neuro-locomotorii, aceştia fiind integraţi în învăţământ, fie la şcoli normale, fie la şcoli speciale.
De asemenea, s-au recuperat copii cu autism, dar nu total, aceştia urmând cursurile unor şcoli sau grădiniţe speciale, în care există clase formate doar din copii cu autism.
Sursa: Mediafax / Foto: Silvana Armat / Mediafax Foto