Vânzările globale au urcat anul trecut cu 38%, la uşor peste 1 miliard, arată datele IDC, citate de cotidianul britanic Financial Times.
Creşterea vânzărilor nu va linişti însă investitorii îngrjoraţi că marjele celor mai mari doi producători, Samsung şi Apple, ar putea fi afectate de ascensiunea smartphone-urilor low-cost.
„Smartphone-urile ieftine sunt cele care alimentează creaşterea vânzărilor. Pieţele din India şi China se îndreaptă rapid către un punct în care smartphone-urile cu preţuri mai mici de 150 de dolari reprezintă majoritatea livrărilor”, a declarat Ryan Reith, director de cercetare la IDC.
Apple a lansat anul trecut iPhone 5c, un model mai ieftin faţă de modelul vârf de gamă iPhone 5s, dar semnificativ mai scump decât produsele multor companii din China. Apple a anunţat, luni, că a vândut circa 51 de milioane de iPhone-uri în ultimele trei luni ale anului trecut.
Chiar dacă vânzările reprezintă un nou record pentru grup, iar veniturile şi profitul au depăşit aşteptările, livrările s-au situat sub nivelul anticipat de analişti, de circa 55 de milioane de unităţi, iar cotaţia Apple a scăzut cu până la 9% în tranzacţiile efectuate pe platforme electronice după închiderea şedinţei obişnuite a bursei.
IDC estimează că Apple a vândut 153 de milioane de smartphone-uri anul trecut, în creştere de la 136 milioane de unităţi în 2012. Cota de piaţă a scăzut însă de la 19% la 15%.
Samsung, care produce o gamă mult mai variată de telefoane decât rivalul american, şi-a majorat cota de piaţă de la 30% la 31% anul trecut, livrând 314 milioane de unităţi. Chiar dacă obţine costuri mai reduse întrucât fabrică multe dintre componentele de care are nevoie, cel mai mare producător de smartphone-uri la nivel global se confruntă, de asemenea, cu presiuni asupra marjelor de profit.
Grupul sud-coreean a anunţat recent că veniturile diviziei de telefoane au scăzut în ultimele trei luni ale anului trecut cu 9%, iar profitul operaţional cu 18%.
Vânzările de smartphone-uri la nivel global vor creşte cu 26% în acest an, a estimat analistul BNP Paribas Peter Yu, adăugând că va fi înregistrată o creştere semnificativă pe segmentul dispozitivelor ieftine. Companile din China sunt bine poziţionate pentru extindere la nivel global, a spus el.
Huawei şi Lenovo ocupă în prezent locurile al treilea, respectiv al patrulea, în funcţie de vânzări, cu o cotă de piaţă cumulată de 11% în ultimul trimestru al anului trecut, arată datele IDC. Cele două companii, împreună cu alţi competitori mai mici, au dificultăţi să obţină profit pe piaţa din China, unde preţurile rămân scăzute din cauza concurenţei intense.
Situaţia s-ar putea schimba dacă ies de pe piaţă jucătorii mai mici, iar companiile mari îşi dezvoltă branduri premium, strategie aplicată deja în unele ţări din Asia de Sud-Est.
Surse: Mediafax, Financial Times