„Mirosurile sunt omniprezente în ziua de azi şi ele au o mare importanţă aşa cum sunt reprezentate de folosirea parfumului în mediul de la serviciu”, a declarat coordonatorul studiului, Jeroen Camps de la Universitatea KU Leuven, din Belgia.
„Deşi, unii oameni argumentează că mirosurile urâte invocă reacţii negative din partea celor din jur, noi am descoperit că mirosurile corporale neplăcute provoacă sentimente precum mila şi stimulează comportamentele presociale”, a mai adăugat acesta.
În studiu, oamenii de ştiinţă s-au referit al mirosul neplăcut de picioare, respiraţie grea, transpiraţie de subraţ şi de corp, în general. De asemenea, cercetarea a inclus trei experimente, cu scopul de a vedea dacă mirosurile neplăcute trezesc compasiune.
În primul experiment, participanţii au fost rugaţi să miroasă tricouri pe care au fost pulverizate mirosuri de transpiraţie umană, de bere sau alte arome. Apoi, participanţii au fost rugaţi să imagineze că tricoul aparţinea unei persoane cu care ei lucrau. În cele din urmă, ei au mai fost întrebaţi ce simţeau pentru persoana respectivă.
Rezultatele au indicat că subiecţii aveau tendinţa de a simţi milă faţă de personajele imaginare care ar fi purtat tricouri urât mirositoare.
Într-un al doilea experiment, voluntarii au fost rugaţi să rezolve un labirint. Apoi, ei au fost puşi să rezolve un al doilea labirint stând lângă o persoană care fie avea un miros neutru, fie miroase urât. Ulterior, participanţii au fost mutaţi într-o a doua cameră unde trebuiau să împartă între ei şi cei lângă care au stat 11 credite. Astfel, cei care strângeau mai multe credite aveau şansa de a primi mai multe bilete la film.
Rezultatele au arătat, şi de această dată, că participanţii care au stat lângă persoanele ce purtau haine urât mirositoare, renunţau mai uşor la creditele lor.
Oamenii de ştiinţă au explicat că descoperirile „arată faptul că există situaţii în care mirosul neplăcut al unei persoane îi poate determina pe cei din jur să fie mai cooperanţi cu individul în cauză”.
De asemenea, cel de-al treilea experiment a arătat că oamenii sunt mai generoşi cu indivizii care miros urât dar pe care nu îi consideră vinovaţi pentru mirosul neplăcut. Cu toate acestea, participanţii au fost mai puţin generoşi cu oameni responsabili pentru mirosul neplăcut pe care îl purtau.
Studii anterioare susţin aceste descoperiri şi indică faptul că oamenii au tendinţa de a-i considera pe indivizii care miros urât nevinovaţi până la proba contrarie.
Sursa: Counsel&Heal