Home » D:News » Cum poţi face cafeaua mai gustoasă? Folosind două cuvinte „magice”

Cum poţi face cafeaua mai gustoasă? Folosind două cuvinte „magice”

Cum poţi face cafeaua mai gustoasă? Folosind două cuvinte „magice”
Publicat: 07.12.2013
Oamenii de ştiinţă au descoperit două cuvinte magice capabile să facă oamenii să creadă că o ceaşcă obişnuită de cafea este mai gustoasă şi că ar trebui să fie mai scumpă: „eco-friendly”.

Într-o serie de experimente, cercetătorii le-au cerut participanţilor la studiu să guste din două ceşti identice de cafea făcută din aceleaşi boabe arabica cu un aparat de cafea obişnuit. Conform studiului publicat în jurnalul PLOS ONE, cercetătorii le-au spus voluntarilor că una dintre cafele a fost făcută din boabe „eco-friendly”, iar cealaltă nu. Oamenii de ştiinţă au descoperit că persoanele care afirmau că le pasă de mediu ofereau note mai mari cafelei „eco-friendly”.

„Dacă ai credinţa corespunzătoare, o etichetă «eco-friendly» este suficientă pentru a face un produs să aibă un gust mai bun decât alt produs identic ce nu are această etichetă”, scriu cercetătorii.

Oamenii de ştiinţă au folosit un chestionar pentru a evalua cât de importante erau pentru voluntari activităţi precum reciclatul, sustenabilitatea şi alte elemente pe teme de mediu. Cu ajutorul răspunsurilor, cercetătorii au împărţit participanţii la studiu în două grupuri, „un nivel mare de sustenabilitate” şi „un nivel mic de sustenabilitate”.

În primul experiment, 74% dintre membrii grupului cu „un nivel mare de sustenabilitate” spuneau că preferă cafeaua „eco-friendly”, aceştia dându-i note mai mari la gust. De asemenea, ei erau predispuşi să plătească cu 25% mai mult pentru acea cafea. În schimb, voluntarii din cel de-al doilea grup erau împărţiţi între cele două cafele şi nu erau dispuşi să plătească mai mult pentru cea „eco-friendly”.

În următorul experiment, voluntarilor nu li s-a spus care cafea este „eco-friendly” decât după ce au gustat din ambele ceşti. În acel caz, eticheta nu le-a influenţat nota dată gustului. Chiar şi aşa, persoanele din primul grup erau predispuse să plătească mai mult pentru cafeaua „eco-friendly”, acest lucru fiind valabil chiar şi atunci când cafeaua preferată la gust nu era cea „eco-friendly”.

„Acest rezultat sugerează că disponibilitatea de a plăti în plus pentru un produs eco-friendly se datorează – cel puţin parţial – altruismului şi nu propriilor preferinţe, cum ar fi gustul”, scriu cercetătorii în studiu.

Dar oare erau voluntarii cu adevărat altruişti, sau doar se comportau altruist pentru că doreau să-i impresioneze pe cercetători? Pentru a afla răspunsul, oamenii de ştiinţă au efectuat un al treilea experiment.

De această dată, cercetătorii le-au spus voluntarilor care cafea este „eco-friendly” şi care nu este înainte ca aceştia să le guste. Apoi, unii voluntari au relatat preferinţele de gust şi de preţ direct unui cercetător, iar alţii au scris răspunsurile pe o foaie anonimă pe care o introduceau într-o cutie sigilată. Dacă voluntarii ar fi fost motivaţi de presiunea socială, atunci cei care au oferit feedback în persoană ar fi oferit cafelei „eco-friendly” note mai mari decât cei care au dat feedback anonim.

Cercetătorii, însă, nu au descoperit vreo diferenţă între cele două grupuri. „Dezirabilitatea socială nu a influenţat efectul etichetei eco-friendly asupra gustului”, notează oamenii de ştiinţă.

Acest studiu nu este prima cercetare în care oamenii de ştiinţă demonstrează că o minciună referitoare la caracteristicile unui produs pot influenţa cât de mult este apreciat acesta de către oameni. Spre exemplu, o cercetare realizată la Cornell University Food and Brand Lab a arătat că voluntarii considerau că batoanele nutritive aveau un gust mai neplăcut atunci când li s-a spus că aveau în compoziţie soia, deşi nu era un ingredient. Într-un alt studiu realizat la Caltech şi Stanford, voluntarii considerau mai gustos vinul despre care li se spunea că este mai scump.

Aşadar, se pare că Julieta s-a înşelat atunci când i-a spus lui Romeo că „un trandafir, oricum îi spui, exală-acelaşi scump parfum!”. Un trandafir „eco-friendly” ar fi exalat un parfum mai scump.

Sursa: LA Times

Urmărește DESCOPERĂ.ro pe
Google News și Google Showcase
Cele mai noi articole
O gaură neagră „înfometată” se hrănește de 40 de ori mai rapid decât limita teoretică
O gaură neagră „înfometată” se hrănește de 40 de ori mai rapid decât limita teoretică
Pentru prima oară în ultimii 130 de ani, Muntele Fuji nu are zăpadă
Pentru prima oară în ultimii 130 de ani, Muntele Fuji nu are zăpadă
(P) Brazii de Crăciun albi și înzăpeziți evocă o atmosferă magică în fiecare casă
(P) Brazii de Crăciun albi și înzăpeziți evocă o atmosferă magică în fiecare casă
Fosila unei păsări de pradă uriașe oferă noi informații despre fauna din America de Sud de acum 12 milioane de ani
Fosila unei păsări de pradă uriașe oferă noi informații despre fauna din America de Sud de acum 12 milioane de ani
De ce alegerile din SUA au loc mereu marțea?
De ce alegerile din SUA au loc mereu marțea?
Testele pe animale, promițătoare pentru reîntinerirea inimii, chiar și după un atac de cord
Testele pe animale, promițătoare pentru reîntinerirea inimii, chiar și după un atac de cord
Educația, ocupația și averea influențează riscul de deteriorare cognitivă
Educația, ocupația și averea influențează riscul de deteriorare cognitivă
Test de cultură generală. Cât cântărește atmosfera Pământului?
Test de cultură generală. Cât cântărește atmosfera Pământului?
Invenția neobișnuită care extrage CO2 din atmosferă și îl transformă în combustibil
Invenția neobișnuită care extrage CO2 din atmosferă și îl transformă în combustibil
Motivul pentru care autoritățile suedeze anulează proiectele eoliene din Marea Baltică
Motivul pentru care autoritățile suedeze anulează proiectele eoliene din Marea Baltică
Cum s-a vândut comuniştilor masonul şi marele scriitor Sadoveanu. Apoi a asistat impasibil la închiderea în puşcării „a fraţilor săi”
Cum s-a vândut comuniştilor masonul şi marele scriitor Sadoveanu. Apoi a asistat impasibil la închiderea în puşcării ...
Universitățile din Anglia cresc taxele pentru studenți pentru prima oară în aproape un deceniu
Universitățile din Anglia cresc taxele pentru studenți pentru prima oară în aproape un deceniu
Cum explică oamenii de știință legătura dintre depresie și temperatura corpului?
Cum explică oamenii de știință legătura dintre depresie și temperatura corpului?
Ucraina acuză Google că ar fi dezvăluit poziția unor obiective militare
Ucraina acuză Google că ar fi dezvăluit poziția unor obiective militare
Un nou tratament promițător pentru cel mai mortal tip de cancer cerebral
Un nou tratament promițător pentru cel mai mortal tip de cancer cerebral
Un fizician susține că un alt univers ar fi existat înainte de Big Bang
Un fizician susține că un alt univers ar fi existat înainte de Big Bang
Quincy Jones, omul care știut să facă totul mai bine decât oricine altcineva din divertisment. Producătorul lui Michael Jackson și al lui Frank Sinatra
Quincy Jones, omul care știut să facă totul mai bine decât oricine altcineva din divertisment. Producătorul lui Michael ...
Consumul de alcool la animale ar fi mai frecvent decât s-a crezut până acum
Consumul de alcool la animale ar fi mai frecvent decât s-a crezut până acum