Cercetătorii au notat în Journal of Consumer Psychology faptul că în zilele când temperatura este crescută suntem dispuşi să plătim mai mult pentru ceva ce ne dorim. Ei au explicat că „expunerea la căldura fizică activează conceptul de căldură emoţională” lucru care ne face să avem mai multe emoţii pozitive şi să percepem obiectele ca având o valoare mai mare.
Cercetarea coordonată de Yonat Zwebner, de la The Hebrew University, a inclus o serie de experimente care au susţinut teoria de mai sus.
Mai întâi, specialiştii au realizat un studiu de mari proporţii în care au analizat mai bine de 6 milioane de click-uri de pe un site care compara preţurile. Fiecare click indica intenţia de a cumpăra un anumit produs. Cercetătorii au monitorizat informaţii strânse pe o perioadă de 2 ani despre 8 categorii de produse (precum ceasuri, de exemplu) şi au comparat decizia de a cumpăra cu temperatura medie din ziua respectivă.
Astfel, ei au descoperit un „efect pozitiv semnificativ pe care îl are temperatura asupra intenţiei de a cumpăra”. Mai mult, s-a constatat că acest efect a persistent şi după ce specialiştii au luat în calcul şi vacanţele şi schimburile climatice sezoniere. Analizând vânzările înregistrate în aceeaşi zi din doi ani diferiţi (de exemplu: întâi martie 2011 şi 1 martie 2012), ei au descoperit acelaşi model care indica că se realizează mai multe cumpărături în ziua mai calde.
Un al doilea experiment a fost realizat pe 46 de studenţi aleşi aleatoriu. Aceştia au fost rugaţi să ţină şi să examineze, timp de 10 secunde, fie o pernă electrică care emana căldură, fie una care era rece, sub pretextul că iau parte la o testare de produse. Apoi, participanţilor li s-au arătat două produse: o felie de tort de ciocolată şi un pachet de 6 baterii. În cele din urmă, subiecţii au fost rugaţi să spună suma maximă pe care ar fi dispuşi să o plătească pentru fiecare produs.
Rezultatele au indicat că participanţii care au ţinut perna caldă pentru 10 secunde erau dispuşi să plătească mai mult pentru cele două produse, comparativ cu cei care avuseseră o pernă rece.
Într-un al treilea experiment, oamenii de ştiinţă au manipulat temperatura din camera în care erau subiecţii, astfel încât, în începere erau fie cu 4 grade peste, fie cu 4 grade sub temperatura standard de 22 de grade Celsius.
La început, cei 109 studenţi erau lăsaţi 3-4 minute să completeze un chestionar cu scopul de a se obişnui cu temperatura din cameră. Apoi, ei au urmărit un clip video de 11 minute care conţinea diferite produse pe care, de obicei, le achiziţionau studenţii şi au fost întrebaţi cât ar plăti pentru fiecare produs în parte.
Rezultatele au indicat că participanţii care au stat în camera cu temperatura mai ridicată erau dispuşi să plătească mai mult pentru 9 dintre cele 11 produse. În urma acestui experiment s-a constatat că cei din camera cu temperatură mai ridicată vedeau valoarea produselor cu 10,4% mai mare ca cei din camera cu o temperatură mai scăzută.
Sursa: PS Mag