Home » D:News » Viaţa în spaţiu are efecte dure: ce se întâmplă cu corpul uman în condiţii de microgravitaţie?

Publicat: 03.11.2013
Pe măsură ce oamenii de ştiinţă se străduiesc să pună la punct misiuni spaţiale tot mai îndelungate şi la distanţe tot mai mari de Pământ, ies la iveală tot mai multe efecte ale acestor misiuni asupra organismului uman. Un studiu recent arată că microgravitaţia provoacă îmbătrânirea mai rapidă a corpului şi favorizează, astfel, apariţia timpurie a unor boli specifice vârstelor mai înaintate.

Experimente realizate la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (SSI) au arătat că lipsa gravitaţiei normale afectează endoteliul vascular – stratul de celule care căptuşeşte vasele de sânge – favorizând astfel apariţia mai rapidă a bolilor cardiovasculare şi îmbătrânirea biologică mai accelerată a acestor celule. Rezultatele acestui studiu au fost publicate în numărul pe luna noiembrie al The FASEB Journal.

“Înţelegerea evenimentelor celulare şi moleculare asociate cu senescenţa ar putea ajuta la descoperirea uneori măsuri de prevenire care să fie utile pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii a milioane de oameni”, spune Silvia Bradamante, unul dintre autorii studiului, cercetătorii care lucrează la Institutul de Ştiinţă şi Tehnologie Moleculară din Milano, Italia. “Studiul nostru confirmă rolul stresului oxidativ în accelerarea îmbătrânirii şi a apariţiei bolilor.”

În cadrul studiului, cercetătorii au examinat celulele endoteliale în condiţiile specifice de microgravitaţie de la bordul SSI şi au analizat expresia genelor şi sinteza de proteine în aceste celule.

În celulele care “călătoriseră” în spaţiu, peste 1000 de gene aveau o expresie diferită de cea din celulele obişnuite, iar nivelul citokinelor – molecule asociate cu inflamaţia – era ridicat. Acest proces duce la amplificarea stresului oxidativ, determinând apariţia inflamaţiei la nivelul celulelor endoteliale, ceea ce duce la ateroscleroză şi senescenţă celulară (îmbătrânire biologică).

Biologia oraganismului uman a evoluat în condiţiile gravitaţiei terestre, iar expunerea la condiţii diferite dezechilibrează procesele normale din organism. Pe măsură ce plănuim expediţii spaţiale tot mai îndepărtate şi mai îndelungate, savanţii vor trebui să găsească moduri de a trimite oameni în spaţiu în aşa fel încât aceştia să se menţină în cea mai bună stare de sănătate posibilă, a explicat medicul Gerald Weissmann, editor-şef al The FASEB Journal.

Sursa: Science Daily / Foto: NASA