Tunelul feroviar figurează printre marile proiecte de infrastructură ale Guvernului premierului Recep Tayyip Erdogan.
Tunelul feroviar are lungimea totală de 13,6 kilometri, dintre care un segment de 1,4 kilometri trece pe sub Strâmtoarea Bosfor, care desparte Asia de Europa, şi este săpat la adâncimea de 55 de metri.
Autorităţile turce speră că tunelul va fi tranzitat de aproximativ 1,5 milioane de călători zilnic.
Pe fondul temerilor referitoare la efectele unui cutremur, ministrul turc al Transporturilor, Binali Yildirim, a dat asigurări că tunelul este proiectat să reziste la un seism de până la 9,0 grade.
Transportul în tunelul feroviar Marmaray, care trece pe sub Strâmtoarea Bosfor, a fost întrerupt temporar miercuri, după o zi de la ceremonia de inaugurare, relatează publicaţia turcă Hurriyet în ediţia electronică
Potrivit publicaţiei, transportul în tunelul feroviar, care asigură o legătură între zonele europeană şi asiatică a Istanbulului, a fost oprit pentru o perioadă de timp scurtă, în urma unei pene de electricitate care s-a produs în jurul orei locale 8.00 (8.00, ora României).
În prezent, transportul în tunel a fost reluat după rezolvarea problemei şi continua fără probleme, adaugă aceeaşi sursă, fără să ofere alte precizări.
Proiectul a fost inaugurat marţi, în cadrul unei ceremonii la care au participat lideri turci, dar şi premierii japonez Shinzo Abe şi român Victor Ponta, preşedintele somalez Hasan Sheikh Mahmud şi numeroşi funcţionari publici străini.
Deşi Guvernul turc şi municipalitatea Istanbulului şi-au exprimat încrederea puternică în Marmaray, pe care l-au prezentat ca pe „proiectul secolului”, critici au afirmat că tunelul a fost deschis în pripă, fără controale de securitate adecvate.
Camera Arhitecţilor şi Inginerilor (TMMOB) a subliniat, într-un avertisment pe care l-a emis, că partea proiectului deschisă într-o primă etapă nu este dotată cu un sistem de siguranţă electronic activ. Potrivit organizaţiei, tuburile tunelului submarin riscă, totodată, „rupturi” ce pot conduce la infiltrări.
De asemenea, a fost criticată mai ales rezistenţa proiectului în eventualitatea unui cutremur, în contextul în care regiunea Marmara este o zonă majoră de cutremure.
Sursa: Mediafax