Cercetătorii de la Universitatea Dundee, Scoţia, au studiat în jur de 5.000 de tineri britanici, care au fost urmăriţi de la naştere, la începutul anilor ’90, până la vârsta adolescenţei, pentru a li se compara performanţele fizice şi şcolare la vârsta de 11 ani, 13 ani şi 16 ani.
Durata şi intensitatea activităţilor fizice a fost măsurată cu un accelerometru pe o perioadă care varia de la trei până la şapte zile.
La 11 ani, băieţii făceau exerciţii fizice moderate, până la viguroase, timp de 29 de minute pe zi, iar fetele făceau mişcare 18 minute pe zi, cu toate că recomandările pentru acest segment de vârstă sunt de 60 de minute pe zi.
Comparând performanţele şcolare ale copiilor la engleză, matematică şi ştiinţe ale naturii, cercetătorii au descoperit o corelaţie directă între mişcarea fizică şi rezultatele bune la şcoală, cu un avantaj pentru fete în privinţa ştiinţelor exacte.
Corelaţia s-a dovedit cu atât mai semnificativă la vârsta de 16 ani, dacă adolescenţii începuseră activităţile fizice la o vârstă timpurie, cu o creştere importantă a performanţelor şcolare cu fiecare 17 minute suplimentare de sport zilnic la băieţi şi cu 12 minute pentru fete, începând cu vârsta de 11 ani.
„Este o descoperire importantă, mai ales în lumina programelor britanice şi europene ce vizează creşterea numărului de femei care activează în domeniul ştiinţific”, declară autorii studiului, condus de psihologul Josephine Booth.
Autorii studiului precizează că au ajustat rezultatele pentru a ţine cont de alţi factori susceptibili de a afecta rezultatele şcolare, cum ar fi o mamă fumătoare în timpul sarcinii, greutatea mică a fătului la naştere, pubertatea şi alţi factori socio-economici.
„Mai mult timp acordat exerciţiilor fizice nu este numai un lucru benefic pentru sănătate şi pentru starea generală a organismului, ci favorizează îmbunătăţirea performanţelor şcolare„, se arată în studiul cercetătorilor britanici.
Surse: University of Strathclyde, Mediafax, BBC News