Home » D:News » Calea Lactee, aşa cum nu ai mai văzut-o: cea mai spectaculoasă hartă 3D a centrului galaxiei noastre (FOTO)

Autor: Marius Comper 09.16.2013
Cercetătorii de la ESO (European Space Observatory) au conceput cea mai spectaculoasă hartă tridimensională a centrului galaxiei noastre, Calea Lactee. Această imagine fără precedent a putut fi realizată mulţumită datelor colectate de telescopul VISTA.

Regiunea centrală a galaxiei poartă numele de „umflătura galactică” şi este formată dintr-un nor uriaş ce conţine 10.000 de milioane de stele şi o regiune interioară care de la exterior are forma unei arahide.

În centru, cercetătorii cred că majoritatea „umflăturilor galactice” conţin o gaură neagră supermasivă, însă găurile negre nu pot fi observate direct.

Structura Căii Lactee    (Credit: NASA/JPL-Caltech/ESO/R. Hurt)

Astronomii nu au putut obţine o perspectivă bună asupra zonei centrale a Căii Lactee, ce se găseşte la aproximativ 27.000 de ani-lumină de noi, din cauza poziţiei noastre în galaxie. Perspectiva ne este blocată de nori denşi de praf şi de gaze.

Acum, astronomii au făcut noi observaţii într-un spectru apropiat de infraroşu, ceea ce le-a permis să vadă mai multe detalii decât în imaginile realizate în spectrul vizibil. Cercetătorii au putut identifica stele de 30 de ori mai slabe decât cele identificate în cercetările efectuate până acum. În urma acestui efort, locaţiile a 22 de milioane de stele au fost introduse în catalogul astronomic. Noile date oferă o perspectivă 2D asupra galaxiei, deoarece e greu de identificat cât de departe de Terra sunt acele stele, căci o stea mare aflată la o distanţă mare ar arăta similar cu o stea mai mică aflată mai aproape de Pământ.

Pentru a obţine harta 3D a locaţiilor stelelor, cercetătorii au folosit datele colectate acum 11 ani de telescopul MPG/ESO cu cele obţinute acum. Schimbările minuscule înregistrate de 400 de stele le-a permis astronomilor să identifice direcţia mişcărilor din diferite regiuni ale centrului galactic.

Folosind aceste două seturi de date, cercetătorii au putut produce cea mai precisă hartă 3D a formei centrului galactic. Aceste date au fost ilustrate de un artist al ESO în imaginea spectaculoasă de mai jos (click pentru mărire):

Harta 3D a centrului Căii Lactee    (Ilustraţie: ESO/NASA/JPL-Caltech/M. Kornmesser/R. Hurt)

Surse: Business Insider, ESO