Singurătatea poate stimula apariţia materialismului, însă un nou studiu publicat în Journal of Consumer Research arată că inversul nu este neapărat adevărat.
„Multă lume crede că există un cerc vicios în care singurătatea duce la materialism, iar apoi materialismul contribuie la apariţia singurătăţii. Dar, în ciuda credinţelor populare despre pericolele materialismului, dorinţa de a obţine posesiuni materiale în contextul unui stil de viaţă hedonic nu afectează neapărat starea de bine a consumatorului, cât timp această dorinţă este menţinute între anumite limite”, subliniază Rik Pieters de la Universitatea Tilburg.
Autorul cercetării a studiat peste 2.500 de consumatori de-a lungul unei perioade de şase ani şi a descoperit că singurătatea ducea de multe ori la materialism. În schimb, dacă materialismul putea provoca uneori apariţia singurătăţii, acesta putea totodată să reducă gradul de singurătate. Omul de ştiinţă a descoperit că singurătatea creştea de-a lungul timpului în cazul consumatorilor care preţuiau posesiunile materiale ca pe o măsură a succesului sau ca pe un fel de „medicament pentru fericire”, însă scădea în cazul consumatorilor care doreau posesiunile materiale doar pentru bucuria şi amuzamentul consumului.
De asemenea, studiul arată că persoanele fără partener erau mai singuratice decât alţi consumatori. Persoanele fără partener doreau posesiunile materiale mai puţin pentru plăcerea de a le achiziţiona şi de a le avea şi mai mult drept un fel de „medicament material”. Cercetarea arată că bărbaţii erau mai predispuşi să vadă posesiunile materiale ca pe o măsură a succesului în viaţă şi ca „medicament material”, pe când femeiele vedeau posesiunile materiale mai degrabă ca pe o sursă de „bucurie materială”.
Materialismul nu duce neapărat la un cerc vicios în care cumpărăturile îi fac pe consumatori mai singuratici. Deşi materialismul poate fi nociv pentru consumatorii care caută sens sau să obţină un statut prin posesiunile lor, el poate fi benefic pentru consumatorii care obţin posesiunile strict pentru plăcere şi conform. Cu alte cuvinte, materialismul nu-şi merită pe deplin reputaţia negativă pe care o are.
„Deşi materialismul poate duce la creşterea gradului de singurătate, el poate totodată să-l şi reducă în cazul anumitor consumatori. Creşterea oportunităţilor de interacţiune socială şi îmbunătăţirea abilităţilor sociale ar putea fi metode mai eficiente de a reduce singurătatea decât apelurile des întâlnite de a stinge televizorul şi de înceta cumpărăturile”, concluzionează autorul studiului.
Sursa: University of Chicago Press Journals