Studiul a analizat succesul profesional al oamenilor care, atunci când aveau 13 ani au dat testele SAT şi un alt test numit Differential Aptitude Test, deoarece erau consideraţi deosebit de inteligenţi. Differential Aptitude Test măsoară aptitudinile legate de problemele spaţiale, capacitatea de a vizualiza şi manipula obiecte bidimensionale şi tridimensionale. În timp ce rezultatele obţinute la testele de matematică şi la cele verbale s-au dovedit a prezice cu acurateţe realizările pe care le vor avea tinerii în viaţă, scorurile obţinute la testele ce verificau capacităţile spaţiale au adus un plus important de acurateţe.
Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Vanderbilt susţin că descoperirile lor pot demonstra că este momentul ca testele standardizate pentru absolvenţii de liceu să se concentreze mai mult pe abilitatea spaţială, tocmai pentru a ajuta la identificarea acelor copii care excelează în acest domeniu. În acest fel, ei vor putea beneficia de mai multă atenţie şi vor fi susţinuţi pentru a-şi dezvolta tapetul.
„Dovezile din ultimele decenii au indicat că abilităţile spaţiale ne dau ceva ce nu obţinem din măsurile tradiţionale folosite în selecţia educaţională. Riscăm să pierdem un Edison sau Ford ai zilelor noastre”, a declarat David Lubinski, coordonatorul studiului.
Începând din anii 1970, dr. Lubinski a monitorizat 563 de studenţi care se clasaseră în primii 0,5% în topul celor mai mari note SAT, acum 30 de ani când ei aveau 13 ani. De asemenea, în acea perioadă, copiii rezolvaseră şi testul Differential Aptitude Test.
Ani mai târziu, s-a constatat că tinerii care au obţinut scoruri excepţionale la SAT aveau realizări mai mari, măsurate prin numărul de lucrări publicate şi brevete înregistrate. Însă, în rândul celor care au obţinut şi cele mai mari rezultate la testul ce le măsura capacităţile spaţiale (pe care cercetătorii le consideră critice pentru diagnosticarea viitoarelor realizări în tehnologie, inginerie, matematică şi ştiinţă) s-a observat o rată de succes şi mai mare.
Psihologii specializaţi în studierea capacităţilor cognitive au suspectat de mult timp că abilităţile spaţiale reprezintă cheia succesului în domeniul tehnic. Studii anterioare au demonstrat că studenţii care au capacităţi spaţiale mai dezvoltate nu numai că sunt suprereprezentaţi, dar primesc puţină îndrumare în liceu, motiv pentru care obţin rezultate mai slabe.
Corelaţia a „fost suspectată, dar nu şi cercetată în profunzime” precum puterea predictivă a abilităţilor matematice, explică David Geary, un psiholog de la Universitatea Missouri. Potrivit lui, noua cercetare este semnificativă pentru a demonstra că „nivelurile ridicate ale rezultatelor din domeniile STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică) nu sunt asociate doar cu abilităţile matematice”.
Testarea capacităţilor spaţiale nu este o sarcină deosebit de dificilă, a adăugat dr. Geary, însă ea nu face parte din testarea standardizată deoarece este considerată o funcţie cognitivă (care ţine de IQ şi testele de inteligenţă), nefiind un talent dobândit în şcoală.
„Nu este ca matematica sau engleza, nu face parte din curriculumul academic. este mai mult o competenţă de bază. Din acest motiv oamenii nu s-au gândit la asta când au dezvoltat aceste teste”, a mai adăugat dr. Geary.
de asemenea, este o competenţă asociată mai mult cu bărbaţii, decât cu femeile. În actualul studiu, băieţii au depăşit cu mult fetele din punct de vedere numeric. M;ai exact. în cercetare au fost implicate 393 de băieţi şi 170 de fete. Cu toate acestea, în urma studiului nu s-au găsit diferenţe în ceea ce priveşte nivelul realizărilor la adulţi, chiar dacă femeile erau mai des întâlnite profesând în medicină şi ştiinţe sociale.
Sursa: NY Times