Echipa de specialişti de la UIC au suspus sistemul de inteligenţă artificială numit ConceptNet 4, dezvoltat de M.I.T, la un test de inteligenţă (Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence Test) utilizat de obicei în măsurarea IQ-ului copiilor cu vârste între 2 şi 6 ani.
În urma testului s-a observat că sistemul are o IQ-ul mediu al unui copil de 4 ani. Însă, spre deosebire de majoritatea copiilor, scorurile obţinute de maşină variau de la un subiect la altul.
„Dacă un copil obţine scoruri care variază atât de mult, atunci s-ar putea ca ceva să nu fie în regulă cu el”, a explicat profesorul Robert Sloan, coordonatorul studiului. Profesorul a declarat şi că sistemul s-a descurcat foarte bine la un test ce analiza vocabularul şi la un altul ce analiza capacitatea de a recunoaşte similarităţile. „Însă, ConceptNet 4 a obţinut rezultate sub medie la partea de înţelegere, la întrebările de tip «De ce?»”.
Una dintre cele mai dificile probleme în construirea unui sistem de inteligenţă artificială este elaborarea unui program computerizat care să poată scoate sunete şi realiza judecăţi prudente pe baza unei percepţii simple a anumitor situaţii sau fapte. Cu alte cuvinte, dificultatea constă în crearea unui sistem care să dea dovadă de „bun simţ”.
„Bunul simţ” le-a scăpat inginerilor specializaţi în inteligenţa artificială tocmai din cauza faptului că el necesită atât o colecţie mare de fapte cât şi o multitudine de fapte implicite, cum le numeşte Sloan pe acele lucruri atât d evidente încât nici măcar noi nu suntem conştienţi să le cunoaştem.
Un computer poate cunoaşte temperatura la care îngheaţă apa, însă noi suntem cei care ştiu că gheaţa este rece.
„Noi toţi ştim un număr foarte mare de lucruri. Ca bebeluşi ne târâm peste tot şi dărâmăm lucruri. Ala învăţăm că lucrurile cad. Viaţa este un mediu de învăţare bogat. Încă suntem foarte departe de momentul în care programele vor fi dotate cu «bun simţ»”, a mai declarat Sloan.