O nouă cercetare arată că în timp ce femeile sunt atrase de feţele masculine ce sunt cunoscute, bărbaţii tind să considere mai atrăgătoare feţele pe care nu le-au mai văzut niciodată.
Psihologii au obţinut aceste rezultate în urma unui studiu în care bărbaţilor şi femeilor le-au fost arătate zeci de poze conţinând numeroase feţe.
Rezultatele au fost surprinzătoare: cu cât femeile vedeau mai multe poze ce înfăţişau acelaşi bărbat, cu atât erau mai atrase de el. În schimb, bărbaţii ce au luat parte la studiu considerau mai puţin atrăgătoare femeile pe care le vedeau a doua oară înfăţişate în poze.
Cercetătorii cred că un posibil motiv ar putea fi faptul că bărbaţii au evoluat să-şi maximizeze sucessul reproductiv prin împerecherea cu un număr cât mai mare de partenere.
Studiul realizat de cercetătorii de la Universitatea Stirling şi de la Universitatea Glasgow oferă noi indicii despre modul în care sexele percep familiaritatea facială. Cercetarea a fost realizată pe 83 de femei şi 65 de bărbaţi şi a constat în două etape.
În prima etapă, participanţilor la studiu le erau arătate mai multe imagini pe care trebuiau să le ofere o notă din punct de vedere al gradului de atracţie de la 1 la 7. Apoi, participanţilor le-au fost prezentate din nou aceleaşi imagini, dar alături de o altă imagine pe care nu o mai văzuseră pentru a îi distrage. Rezultatele cercetării publicate în Archives of Sexual Behaviour arată că femeile considerau bărbaţii mai atrăgători atunci când îi vedeau a doua oară pentru că se familiarizaseră cu chipul lor. În schimb, deşi bărbaţii ofereau la rândul lor note mai mari imaginilor ce înfăţişau bărbaţi în timpul celei de-a doua runde, femeile obţineau note mai mici atunci când în timpul celei de-a doua runde imaginea lor era însoţită de imagine altei femei.
În cea de-a doua etapă, voluntarilor le erau arătate imagini ce conţineau chipul unor persoane şi erau rugaţi să le evalueze în funcţie de gradul de încredere şi de atracţie. Atunci când experimentul a fost repetat pentru a vedea cum s-au modificat rezultatele, femeile tindeau să ofere note mai mari feţelor familiare de bărbaţi atât în ceea ce priveşte încrederea, cât şi în privinţa gradului de atracţie. În schimb, bărbaţii au redus notele referitoare la gradul de atracţie atunci când vedeau imaginile pentru a doua oară.
Cercetătorii afirmă că rezultatele ar putea fi parţial explicate de aşa-numitul „efect Coolidge”, ce descrie faptul că bărbaţii sunt mai atraşi de ideea unui partener sexual nou decât de femei. Efectul a fost denumit „Coolidge” în onoarea unei anecdote în care protagonist este cel de-al 30-lea preşedinte american, Calvin Coolidge. În timpul unei vizite la o fermă, un fermier i-a explicat soţiei preşedintelui că există un singur cocoş şi mai multe găini deoarece cocoşul se împerechează de mai multe ori pe zi. Legenda spune că soţia preşedintelui a reacţionat astfel: „Spuneţi-i acest lucru şi domnului Coolidge”. Când preşedintele a întrebat dacă cocoşul se împerechează cu aceeaşi găină de fiecare dată şi i s-a răspuns că nu, el ar fi reacţionat astfel: „Spuneţi-i acest lucru şi doamnei Coolidge”:
Anthony Little, coordonatorul acestui studiu, sintetizează rezultatele cercetării: „Bărbaţii au considerat că feţele feminine pe care le văzuseră deja erau mai puţin atrăgătoare. Există această tendinţă a bărbaţilor de a încerca să aibă un număr cât mai mare de partenere, pentru că astfel îşi pot spori în mod semnificativ succesul reproductiv”.
Psihologul Jane McCartney crede că faptul că bărbaţii sunt programaţi să facă sex cu mai multe partenere se datorează evoluţiei. „Bărbaţii sunt orientaţi spre a se reproduce cât mai mult cu putinţă, iar unii chiar aplică această tendinţă. Dar, dacă este să privim din punct de vedere practic, nu prea este logic să faci mulţi copii cu multe femei diferite”, a concluzionat specialista.
Surse: Daily Mail, The Telegraph