„Banii implică diverse asocieri, care variază de la om la om. Atunci când ne gândim la bani putem avea atât beneficii sociale, cât şi costuri de ordin social”, a declarat Kathleen Vohs, profesor de marketing la Universitatea din Minnesota.
Pentru a studia impactul pe care îl au banii asupra relaţiilor sociale, Nicole Mead, profesor la Şcoala de Management din Rotterdam, a creat un experiment cu scopul de a evalua dacă prin atragerea atenţiei în mod indirect asupra banilor oamenii percep în mod diferit persoanele din jurul lor.
Astfel, organizaţi în perechi, participanţii au fost rugaţi să completeze un chestionar în timp ce unul dintre ei era expus la o situaţie ce îi determina să se gândească la bani, precum completarea formularului pe o suprafaţă acoperită de un poster ce ilustra bancnote de dolari.
Subiecţii au fost lăsaţi să discute unii cu alţii pentru 10 minute. Conversaţia era structurată astfel încât să pornească cu întrebări de bază şi apoi să evolueze într-o discuţie personală, intimă. „S-a urmărit ca discuţia să mimeze dezvoltarea unei relaţii sociale”, a explicat Mead.
Rezultatele au demonstrat că indivizii care au fost expuşi la factori ce le aminteau de bani aveau tendinţa de a-l percepe pe celălalt drept un individ mai puţin plăcut, lucru ce indică faptul că până şi indiciile subtile care ne fac să ne gândim la bani au un impact asupra armoniei interpersonale.
„Nu credem că banii îi fac pe oameni să respingă relaţiile cu ceilalţi, în general, ci doar că îi determină să îşi dorească relaţii foarte specifice. Nu este o dorinţă de a fi răutăcios faţă de alţi oameni, ci o preferinţă de a realiza acţiuni tranzacţionale şi nu legături sociale”, a explicat Mead.
„Atunci când îi faci pe oameni să se gândească la bani, ei abordează interacţiunile sociale într-un mod diferit faţă de cum ar face-o în mod normal”, a mărturisit Nathan DeWall, profesor de psihologie la Universitatea Kentucky, din Lexington.
Sursa: Business Insider