„Consumarea patogenilor cuprinşi în mucus ar putea fi o metodă prin care învăţăm sistemul imunitar să cunoască mediul înconjurător”, a explicat profesorul Scott Naper studenţilor săi.
Napper subliniază că mucii au un gust dulce, acesta fiind un potenţial semnal prin care instruieşte corpul să îi consume pentru a obţine informaţii utile sistemului imunitar.
„Am două fiice frumoase care petrec foarte mult timp cu degetele în nas. Fără dubiu, ce găsesc acolo ajunge imediat în gură. Oare nu cumva îndeplinesc o sarcină pe care suntem programaţi să o realizăm?”, se întreabă Napper.
„Natura ne încurajează să facem diferite lucruri pentru că este avantajos pentru noi să avem anumite comportamente, să consumăm diferite tipuri de mâncare. De aceea, poate că atunci când avem impulsul de a ne mânca mucii, ar trebui să-i dăm curs”, spune profesorul.
Profesorul afirmă că ipoteza sa se potriveşte cu celelalte teorii care studiază legătura dintre creşterea nivelului de igienă şi creşterea simultană a alergiilor şi a bolilor auto-imune.
„Din punct de vedere evoluţionar, oamenii au evoluat în condiţii foarte murdare, astfel că este posibil ca această dorinţă de a menţine mediul din jurul nostru şi comportamentele noastre complet sterile nu este în avantajul nostru”, spune profesorul.
Napper spune că îi face plăcere să vorbească despre scobitul în nas şi ştiinţă pentru a arăta studenţilor cum întrebări aparent simple pot duce la descoperiri ştiinţifice importante.
Profesorul a explicat că este nevoie ca ipoteza sa despre muci trebuie să fie testată.
„E nevoie de un grup de voluntari. Aceştia ar fi împărţiţi în două grupuri, fiecare dintre ei urmând să aibă o moleculă introdusă în nas. Jumătate dintre participanţi vor continua să desfăşoare activităţile lor obişnuite, iar ceilalţi voluntari îşi vor mânca proprii muci. Apoi am putea studia reacţiile imune la respectiva moleculă, iar dacă reacţiile sunt mai mari la cei care s-au scobit în nas şi au mâncat secreţiile nazale, acest lucru ar valida ipoteza”, a explicat profesorul.
Napper a declarat, râzând, că a fost deja contactat de persoane interesate să participe la acest studiu. „Sunt chiar puţin îngrijorat că ar putea să trimită prin poştă mostre cu cine-ştie-ce”, a mai spus profesorul.
Profesorul canadian afirmă că cel mai valoros aspect al acestei teme de discuţii este faptul că atunci când o dezbate cu studenţii aflaţi în primul an, aceştia devin imediat interesaţi de clasă. „Trebuie să-i faci pe studenţi să gândească, nu doar să stea şi să ia notiţe. Ştiinţa se bazează pe schimbul de idei”, a concluzionat Napper.
Surse: CBC News, Medical Daily