Îţi place să călătoreşti cu avionul? În curând, zborurile vor deveni mult mai neplăcute din cauza încălzirii globale
Anual, sute de pasageri sunt răniţi în urma turbulenţelor atmosferice, existând şi decese. De asemenea, aceste turbulenţe provoacă daune aeronavelor şi costă industria aviatică aproximativ 115 milioane de euro anual.
„Schimbările climatice nu duc doar la încălzirea suprafeţei Pământului, ci duc totodată şi la schimbarea vânturilor atmosferice aflate la 10 kilometri deasupra solului, unde zboară avioanele”, explică Paul Williams, coautor al acestui studiu şi totodată specialist în cadrul National Centre for Atmospheric Science de la Universitatea Reading din Anglia.
„Aceste schimbări fac atmosfera mai vulnerabilă la instabilitatea ce duce la apariţia turbulenţelor”, a explicat cercetătorul.
„Studiul nostru sugerează că în deceniile care urmează vom vedea semnul «legaţi centurile» aprins mult mai des decât acum”, a mai spus specialistul.
Turbulenţa este cauzată în cea mai mare parte de fluxul de aer vertical ce se înregistrează lângă nori şi furtuni. Turbulenţele de cer senin, ce nu sunt vizibile cu ochiul liber şi care nu pot fi detectate cu ajutorul satelitului sau a radarului, prezintă legături cu curenţii de aer atmosferici. Modelele ştiinţifice sugerează că aceşti curenţi de aer vor deveni mai puternici în urma schimbărilor climatice.
Autorii noului studiu au folosit un supercomputer pentru a simula jet stream-ul din Atlanticul de Nord, un vânt puternic aflat în partea superioară a atmosferei ce este provocat de diferenţele de temperatură dintre aerul Arctic şi cel tropical.
Jet stream-ul afectează traficul din coridorul situat între Europa şi America de Nord, unul dintre cele mai aglomerate culoare de zbor din lume, cu 300 de zboruri spre vest şi 300 de zboruri spre est în fiecare zi.
Cercetătorii au descoperit că o dublare a nivelului de dioxid de carbon în atmosferă faţă de perioada preindustrială, lucru preconizat a avea loc în următorii 40 de ani, va face ca turbulenţele să fie cu 10%-40% mai puternice la altitudinile folosite astăzi de avioane pentru a călători.
„Turbulenţele suficient de puternice pentru a face mersul dificil şi care sunt capabile să arunce obiectele nesecurizate vor deveni de două ori mai dese până la jumătatea acestui secol”, explică Williams.
„Pe lângă faptul că zborurile vor deveni mai puţin confortabile, acest lucru va duce totodată la creşterea riscului de accidentare a pasagerilor şi a echipajului”. Acest lucru va fi mai pronunţat în timpul iernii, atunci când turbulenţele de cer senin din emisfera nordică sunt cele mai intense.
Williams afirmă că dioxidul de carbon provoacă încălzire non-uniformă, ceea ce duce la sporirea vânturilor de tip jet stream.
„Un jet stream mai puternic înseamnă că atmosfera este mai puţin stabilă, ceea ce provoacă mai multă turbulenţă”, a explicat cercetătorul.
Studiul publicat în jurnalul Nature Climate Change arată că avioanele petrec deja aproximativ 1% din timpul de navigare în turbulenţă de cer senin puternică.
Cei care călătoresc frecvent cu avionul au relatat că numărul turbulenţelor este în creştere, însă acesta este primul studiu care măsoară impactul prevăzut al schimbărilor climatice, afirmă autorii.
„Este posibil să devină necesară modificarea rutelor de zbor, acestea devenind mai ocolitoare pentru a evita zonele în care turbulenţele sunt frecvente şi puternice, lucru ce va duce la creşterea duratei de zbor, a combustibilului folosit şi a emisiilor poluante”, explică cercetătorii.
„Industria aviatică este parţial responsabilă de schimbarea climei, aşa că este ironic că această modificare se va «răzbuna» provocând o atmosferă mai turbulentă pentru călători”, a concluzionat Williams.
Sursa: AFP