Home » D:News » NASA oferă noi detalii despre planul care va duce oamenii mai departe de Terra decât au fost vreodată!

Publicat: 08.04.2013
NASA plănuieşte să folosească o navetă spaţială robotică pentru a captura un asteroid de mici dimensiuni. Acesta va fi ulterior «parcat» lângă Lună, permiţând astronauţilor să-l exploreze. Planul îndrăzneţ a fost dezvăluit de un senator american la finalul săptămânii trecute.

Naveta robotică ar urma să captureze în 2019 un asteroid măsurând 7,6 metri în lungime şi cântărind 500 de tone. Apoi, folosind o capsulă spaţială Orion, un echipaj format din patru astronauţi ar călători în 2021 în apropiere de roca spaţială pentru a o explora în cadrul unui spacewalk.

Senatorul Bill Nelson afirmă că acest plan ar duce la accelerarea cu patru ani a misiunii actuale prin care SUA doreşte să trimită astronauţi pe un asteroid prin atragerea unei roci spaţiale mai aproape de Terra.

Nelson, şeful comisiei din Senat însărcinate cu ştiinţa şi explorarea spaţială, a declarat că preşedintele Barack Obama va aloca în bugetul pentru anul 2014 aproximativ 100 de milioane de dolari pentru planificarea acestei misiuni. Banii vor fi folosiţi pentru identificarea unui asteroid potrivit.

„Conceptul este foarte inteligent: identifică asteroidul ideal şi adu-l aici cu ajutorul unei navete robotice”, a explicat Nelson.

Această misiune ar reprezenta o premieră în istoria omenirii, fiind primul moment în care un astfel de obiect spaţial este manipulat la scară largă, a explicat Robert Braun, un expert de la Georgia Institute of Technology ce a ocupat întrecut postul de chief technology officer la NASA.

„Este o combinaţie extraordinară a abilităţilor noastre omeneşti şi a celor robotice, realizând ceea ce NASA trebuie să facă în cursul acestui secol”, a spus Braun.

Deşi există mii de asteroizi ce măsoară aproximativ 7,5 metri, identificarea asteroidului ideal, ce se va apropia de Terra la momentul potrivit, va fi un efort dificil, a explicat Donald Yeomans, şeful programului Near Earth Object din cadrul NASA. Programul Near Earth Object este însărcinat cu monitorizarea asteroizilor care trec aproape de Terra. După ce va fi identificat asteroidul potrivit, Yeomans afirmă că el va fi uşor de capturat cu echivalentul spaţial al unei „pungi cu şiret”: „Îl introduci în pungă, ataşezi modulul de propulsie solară pentru a-i opri rotaţia şi apoi îl aduci înapoi unde vrei”.

Yeomans a explicat că un asteroid de 7,5 metri în diametru nu ar fi o ameninţare pentru Terra, pentru că ar arde în atmosferă în cazul în care ar fi „scăpat” spre Pământ. Acest tip de asteroizi se găsesc mai aproape de Terra decât cei aflaţi în centura de asteroizi ce se găseşte între Jupiter şi Marte.

Braun afirmă că asteroizii de 7,5 metri în diametru se găsesc la mai puţin de 16 milioane de kilometri depărtare. „E dimensiunea ideală pentru antrenament”, crede Braun.

Un astfel de asteroid ar fi mai mic decât meteoritul care a fost observat pe cerul oraşului rus Celiabinsk în luna februarie, a explicat Rusty Schweickart, astronaut în cadrul misiunii Apollo 9 şi astăzi şeful fundaţiei B612.

Naveta robotică ce urmează să fie folosită pentru a captura asteroidul va avea nevoie de un motor solar sofisticat pentru a transporta roca prin spaţiu, această tehnologie inovatoare fiind realizabilă, spune Braun. Ulterior, NASA ar folosi o nouă rachetă şi o capsulă Orion (aflată astăzi în curs de dezvoltare) pentru a trimite astronauţi pe asteroid.

Pe asteroid nu ar exista forţa gravitaţiei, astfel că astronauţii vor fi nevoiţi să plutească deasupra sa în cadrul unui spacewalk extins.

„Explorarea asteroidul va fi foarte plăcută. Ai avea parte de câteva provocări într-un mediu de acest tip”, a comentat Schweickart.

Nelson afirmă că această misiune va ajuta NASA să dezvolte capacitatea de a deplasa un asteroid periculos în cazul că identifică în viitor o rocă spaţială ce se îndreaptă spre Terra. De asemenea, acest plan ar fi un antrenament util pentru o misiune ulterioară, în anii 2030, când NASA intenţionează să trimită astronauţi pe Marte.

Documentul guvernamental ce descrie acest plan afirmă că misiunea reprezenta o adevărată inspiraţie pentru publicul larg, deoarece va „duce oamenii mai departe decât au fost vreodată”.

Sursa: Associated Press