Creierul dumneavoastră va face restul, sugerează o nouă cercetare.
Doi psihologi, Abraham Rutchick de la California State University şi Michael Slepian de la Universitatea Stanford, au efectuat un studiu care oferă noi dovezi că „obiectele din mediu pot duce, inconştient, la reducerea sensibilităţii la durere”.
Cei doi cercetători afirmă că înţelegerea acestui fenomen ar putea duce la „intervenţii clinice mai eficiente”, scriu cei doi în jurnalul ştiinţific PLOS One.
Nivelul de durere pe care o persoană îl poate tolera este un aspect crucial pentru oamenii care trăiesc cu o afecţiune cronică şi pentru cei ce sunt îngrijoraţi de costurile şi de efectele secundare ale medicamentelor analgezice. Acest nou studiu sugerează că simpla expunere la un produs analgezic, fără a consuma respectiva pastilă, are un efect pozitiv surprinzător.
Cei doi psihologi au efectuat studiul pe 54 de studenţi (dintre care 91% erau femei). Fiecare dintre participanţi a început studiul cu un test cardiovascular răspândit, intitulat „cold pressor test”. Voluntarii au introdus mâna stângă într-un recipient în care se găsea apă la temperatura camerei, menţinând braţul în recipient timp de două minute. Apoi, participanţii la studiu au introdus braţul într-un recipient cu apă foarte rece, cu o temperatură puţin mai mare decât pragul îngheţului. Psihologii le-au spus voluntarilor să menţină braţul în apă până când „durerea devine greu de suportat”.
Imediat după ce au scos mâna din recipientul cu apă, voluntarilor li s-a spus că vor participa la un alt studiu, pentru alţi cercetători, în care vor evalua design-ul mai multor produse. Toţi voluntarii au studiat o sticlă de apă şi un capsator. Ulterior, jumătate dintre participanţi s-au uitat la un flacon cu ibuprofen (substanţa activă din popularul analgezic Nurofen), iar celalată jumătate au privit un ambalaj de tăiţei.
După aceea, toţi voluntarii au participat la o a doua rundă a testului cu apa îngheţată.
Rezultatele studiului au fost surprinzătoare: „Participanţii care au privit flaconul cu ibuprofen au relatat că au simţit mai puţină durere intensă în cel de-al doilea test cu apa rece decât voluntarii care au privit ambalajul de tăiţei”, au relatat cercetătorii.
Zece din cei 25 de participanţi care au studiat flaconul de ibuprofen – 40% – au simţit mai puţină durere în timpul celui de-al doilea test în comparaţie cu primul, pe când doar 3 din cei 29 de participanţi care au privit ambalajul de tăiţei au simţit o reducere a durerii (10,3%).
Cercetătorii nu ştiu care este mecanismul exact care a dus la creşterea nivelului de toleranţă a durerii. Se pare că, într-un fel sau altul, vederea sau atingerea flaconului cu pastile a dus la „implantarea” noţiunii de reducere a durerii în mintea voluntarilor.
Rutchick şi Slepian notează că voluntarii care au participat la studiu erau sănătoşi, afirmând că nu este clar dacă aceleaşi rezultate ar fi obţinute în cazul în care durerea persoanelor are o „sursă naturală”.
Cu toate acestea, dat fiind costul minim (zero) şi toxicitatea redusă (tot zero) ale acestei metode, ea merită aprofundată. De altfel, alte studii arată că expunerea la cuvinte şi imagini asociate alcoolului poate duce la creşterea nivelului de gânduri şi comportamente agresive. Aşadar, sugestiile din mediul ce ne încojoară pot fi surprinzător de puternice – iar în acest caz, pot duce la atenuarea durerii.
Sursa: Pacific Standard